En çok iş başvurusu “Satış Danışmanlığı”na yapılıyor
Kariyer.net, perakende sektörüne yönelik olarak hazırladığı “Perakende Sektör Analiz Raporu”nu açıkladı. 2010 yılında 480 bin seviyesinde olan perakende sektöründeki ilanlara başvuran aday sayısı 2013 yılına gelindiğinde yüzde artarak 679 bin seviyelerine yükseldi. En çok 26 – 35 yaş arasındaki çalışanların sektör ilanlarını takip ettiğinin belirtildiği araştırmada dikkat çeken bir diğer unsur ise “11 yıl ve üstü” tecrübeli adayların “3 – 5 yıl” tecrübe isteyen iş ilanlarına başvuruda bulunması. Buna göre, tecrübeli veya tecrübesiz adaylar, iş başvurusu yaparken ilanda aranan tecrübe yılına dikkat etmeyek iş başvurusunda bulunuyor.
Araştırmanın sonuçlarını değerlendiren Kariyer.net Genel Müdürü Yusuf Azoz, “Perakende ülkemiz ekonomisinin en güçlü lokomotif sektörlerinden biri. İç dinamikleri ve istihdam yapısıyla da çok özel bir konuma sahip” dedi. Yusuf Azoz, sektörün, çok geniş bir istihdam yelpazesine sahip olduğunu, yarı zamanlı ve dönemsel çalışma olanaklarıyla lise mezunlarından üniversite öğrencilerine, ev kadınlarından emeklilere toplumun büyük bir kesimine hitap eden iş olanakları sağladığına dikkat çekti. Azoz, “Bu alanda uzmanlaşmak, mağazacılığı meslek edinmek isteyenler için ise hızlı yükselme imkanıyla cazip kariyer fırsatları sunuyor. Perakende Sektöründe faaliyet gösteren kurumların nitelikli insan kaynağı oluşturmak için çalışanlarına, belki başka sektörlerde rastlanmayacak eğitim imkanları sunması da adaylar için önemli bir unsur” diye konuştu.
En çok başvuru “Satış Danışmanlığı”na yapılıyor
Raporda perakende sektöründe en çok başvuru alan ilk 5 pozisyon ve en çok ilan yayınlanan pozisyon sıralamasında “Satış Danışmanı” pozisyonu 2013’te diğer pozisyonları geride bıraktı. İkinci sırada en çok başvuru alan pozisyon “Kasiyerlik” oldu. Bunu “Mağaza Satış Danışmanı” ve “Mağaza Müdürü” pozisyonları takip etti.
Analiz sonuçlarında en çok 26 – 35 yaş arasındaki çalışanlar sektör ilanlarını takip ediyor. İlanlara başvuran adaylar içinde tecrübesiz adayların başvuru oranı 2013 yılında geçmiş yıllara göre 6 – 10 yıl tecrübe sahibi adayların başvuru oranlarının düştüğü ortaya çıkıyor. Kadınlar için yayınlanan ilanların %68’ine kadınlar, %32’sine ise erkekler başvuruyor.
İlan tecrübe yılı karşılaştırmasında, 1 – 2 yıl tecrübe isteyen ilanlar dikkate alındığında; belirtilen yıl tecrübesine sahip adayların, tüm başvuruların yalnızca yaklaşık %20’sini oluşturduğu gözlemleniyor. Diğer dikkat çeken sonuç da 11 ve üstü tecrübeli adayların 3 – 5 yıl tecrübe isteyen iş ilanlarına başvuruda bulunup şansını denemesi. Tecrübeli veya tecrübesiz adayların iş başvurusu yaparken ilanda aranan tecrübeye dikkat etmemesi, ilgisiz başvuruda bulunması işe olan ihtiyaçtan kaynaklanıyor.
Gençlerin dikkatini çekiyor
Birleşmiş Markalar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Doğan, perakende sektörünün hızla büyümesi ve gelişmesi nedeniyle son yıllarda özellikle gençlerin kariyer tercihleri arasında yer aldığına dikkat çekiyor. Doğan, raporla ilgili şu yorumu yapıyor: “Yarı zamanlı satış danışmanı olarak çalışmaya başlayan bir kişi zamanla mağaza yöneticisi, mağazalar koordinatörü, mağazalar direktörü hatta ülke müdürlüğüne kadar yükselen kariyer basamaklarına ulaşabiliyor. Perakende Sektöründe çalışan kişiler, performanslarına bağlı olarak diğer sektörlere göre daha kısa sürede yükselebiliyor.”
Eğitimli üst düzey yönetici ihtiyacı artıyor
“Perakende alanında eğitim veren üniversite çok az. Yüksekokul, lisans ve yüksek lisans, doktora, her kategoride perakende, mağazacılık, perakende yöneticiliği alanında programlar açılmalı” diyen Okan Üniversitesi İş Geliştirme Direktörü ve Öğretim Üyesi Nurdan Tümbek Tekeoğlu’na göre gençlerin mesleğe ilgi duymaları sağlanmalı. İstanbul Arel Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi Müdürü Zeynep Hatipoğlu ise şu yorumu yaptı:“ Özellikle büyükşehirlerde işverenin personel alternatiflerinin çokluğu söz konusu olduğu gibi adaylarında iş imkanları oldukça fazla. Karşılıklı olarak uygun zeminde buluşabilen ‘İşe Göre İnsan’ hedefini benimsemiş her perakendeci uzun vadede başarılı oluyor. Bugün hangi mağazaya girerseniz girin eğitimli, kurum aidiyeti yüksek personeli hemen ayırt edebiliyorsunuz. Ancak sorun perakende girişimcilerinin çalışandan ziyade direkt kâra odaklanmaları ve ayakta kalma çabaları değil yalnızca. Farkına varılması gereken nokta insana yapılan yatırımın uzun vadede kuruma bağlı insan gücünü ortaya çıkaracağı ve kârlılığa yüksek katkısıdır.”
E-ticaret sektörü hızla büyüyor
Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Orhun ise şu yorumu yapıyor: “2010 yılına kadar e-ticaret şirketleri daha küçük girişimler olarak Perakendenin içerisinde yer alıyordu. Sektördeki girişimlerden bahsederken bu şirketlerde çalışan sayısı 10’lu rakamlara ancak ulaşıyordu. 2010 yılına gelindiğinde ise sektör beklenen patlamayı yaptı ve bu şirketler 3 – 5kişinin bir araya gelip kurduğu şirketler olmaktan uzaklaşarak, büyük yatırım gruplarının da ilgi gösterdiği, içerisinde yüzbinlerce personelin çalıştığı büyük bir istihdam kaynağı haline geldi.”