Çocuklar fen ve matematiği dijital oyunlarla öğrenecek
Türkiye Bilişim Vakfı, Türkiye’de ilk kez matematik ve fen bilimleri alanlarındaki eğitim oyunlarının ödüllendirileceği bir yarışma başlatıyor. KOD Ödülleri Eğitim Oyunu Yarışması; ilkokul, ortaokul ve lise eğitim düzeylerinde, bilişim teknolojilerinin eğitimdeki önemini ve katkısını vurgulamak, bu alanda fikir üreten, uygulama geliştiren ve uyarlama yapan kişi ve kurumların çalışmalarına güç katmak ve yetişmekte olan kuşakları özendirmek amacıyla düzenleniyor.
Yarışma sayesinde, Türkiye’de ilk kez matematik ve fen bilimleri alanlarındaki eğitim oyunları ödüllendirilerek eğitim sistemindeki yerini alacak. 6 Haziran 2017 tarihi itibariyle başlayan yarışmanın başvuru süresi 30 Kasım’da sona erecek. Yarışmaya, matematik ve fen bilimlerinde öğrenmeye katkı sağlayacak dijital oyun ya da dijital oyun fikri üretenler katılabilecek.
Eczacıbaşı Topluluğu’nun 75. yılı kapsamında ana sponsorluğunu üstlendiği yarışmanın Kanyon Ofis’te gerçekleştirilen tanıtım toplantısında konuşan TBV Başkanı Faruk Eczacıbaşı, Türkiye’yi bilgi toplumuna dönüştürmek amacı doğrultusunda çalıştıklarını vurgulayarak, “Alışkanlıklarımıza göre oyun ve eğitim birbirine genellikle ters düşmüştür. Bugün eriştiğimiz teknolojik düzey, oyunu, özellikle fen ve matematik eğitiminde, kuralları ve formülleri ezberlemekten çok daha öteye, keyif alarak kullanabilme olanağını sağlıyor. Matematik, fen ve teknoloji, anlaşıldıkça anlam kazanır, anlam kazandıkça da sevilir ve ilgi duyulur, sevildikçe de beceri düzeyi artar. Oyunlaştırma bu açıdan eğitim için çok güzel fırsatlar yaratıyor. Bu becerilerin, çocukların ve gençlerin alışkın oldukları oyun yöntemiyle öğretilmesi ise yenilikçi bir yaklaşım. Ülkemizin bir bilgi toplumu niteliği kazanmasını vizyon ve misyon edinmiş olan Türkiye Bilişim Vakfı olarak, bu yenilikçiliğin sağlayacağı katma değerle, eğitim düzeyimize yenilikçi bir katkı yapmayı amaçlıyoruz.” dedi.
Ödüller ve jüri
Toplam ödüllerin 70 bin TL’yi bulduğu yarışmada, Yapı Kredi de özel ödül verecek. Yarışma jürisinde, TBV Başkanı Faruk Eczacıbaşı, Netmarble EMEA CEO’su Barış Özistek, Purple PAN Creative Agency Kurucusu ve Kreatif Direktör Ozan Aydemir, Bahçeşehir Üniversitesi Dijital Oyun Tasarımı Bölüm Başkanı Güven Çatak, İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Sistemleri Öğretim Görevlisi Dr. Tonguç İbrahim Sezen, Adapazarı Enka Okulları Müdürü Dr. Özlem Mecit ve Yapı Kredi Genel Müdür Yardımcısı Yakup Doğan yer alıyor.
Netmarble Türkiye, Yapı Kredi ve Medinova’nın destek sponsoru oldukları KOD Ödülleri Eğitim Oyunu Yarışması’nın iletişim sponsorluğunu ise CC Media, Hardware Plus, Karnaval, Manibux, StartersHUB, Purplepan ve Webrazzi üstlendi.
TBV Başkanı Faruk Eczacıbaşı toplantıda şunları söyledi:
- “Bu sabah burada, ülkemizin eğitim sistemine getirmeyi düşündüğümüz yenilikçi bir katkıyı sizlere tanıtmak amacıyla toplandık.
- Bu yenilikçi katkının adı kısaca KOD Ödülleri. Açılımı: K12 Oyun Destekli Eğitim Ödül Programı.
- K12 dediğimiz için ilkokul, ortaokul, liseyi kapsayan 4+4+4 uygulamasında Milli Eğitim Bakanlığı müfredatına uygun bir çerçevede, çocuklara ve gençlere, matematiği, fen bilimlerini, oyunlaştırarak öğretme teknolojisini teşvik etmeye karar verdik.
- Ülkemizde oyun konusunda çalışan çok başarılı girişimciler var. Becerilerini, sadece oyun yazılımı için değil, oyunlaştırılmış eğitim yazılımı için ortaya koysunlar istiyoruz. Ve biz, onları teşvik edelim.
- Şu bir gerçek ki, ülkemizde alışkanlıklarımıza göre oyun ve eğitim birbirine genellikle ters düşmüştür.
- Şu gündelik deyimlerimize bir bakalım hele:
Oyun oynayacağına dersini çalış.
Biz burada oyun mu oynuyoruz?
Bana oyun oynama.
Oyuna gelmek.
Birine oyun etmek.
Oyuncak etmek.
>Oyun konusunda hep olumsuzluk içeren bir algıya sahibiz- kültür olarak.
- Bizim kültürümüzde oyun, çocuk ilkokula başladıktan sonra olumsuz bir vakit kaybı olarak görülüyor.
- Bilgi toplumları ise, çocuklara, gençlere bilimi, matematiği, fizik – kimyayı, teknolojiyi daha kolay ve eğlenceli bir şekilde öğretmenin yolunu buldu: Dersleri oyunlaştırarak.
- Önceleri bilgisayar ekranında başlayan oyunlaştırılmış eğitim, zamanla artırılmış gerçeklik ve varsayılan gerçeklik (Virtual reality) gözlük setlerine doğru geçmekte.
- İşte teknolojinin bugün ulaştığı bu düzey, oyunu, özellikle fen ve matematik eğitiminde, kuralları ve formülleri ezberlemek değil, nedenini anlamak, ve bundan keyif alarak kendine mal etmek ve kullanabilmek olanağını sağlıyor.
- Matematik, fizik, kimya, biyoloji, teknoloji anlaşıldıkça anlam kazanır, anlam kazandıkça da sevilir ve ilgi duyulur, sevildikçe de beceri düzeyi artar.
- Oyunlaştırma bu açıdan eğitim için çok güzel fırsatlar yaratıyor.
- Bu becerilerin, çocukların ve gençlerin alışkın oldukları oyun yöntemiyle öğretilmesi ise yenilikçi bir yaklaşım.
- Bugün yaşları 6-18 arasındaki gençlerimiz, teknolojinin “içine” doğmuş bir kuşak. Onlar için teknoloji, elleri kolları, gözleri kulakları kadar onlara gerekli ve tanıdık. Dolayısıyla video oyunu dediğimiz oyunlar, onlar için en doğal eğlence kaynağı.
- Örneğin: Minecraft, yapısal özelliği nedeniyle bilgisayar kodlamayı öğretmek amacıyla kullanılmaya başlandı. Oyuncular, Lego benzeri blokları ve “taşları” diledikleri gibi şekillendirerek, ne isterlerse “inşa” ediyorlar. İşte bu, kendi başına bir kodlama süreci…
- Minecraft sadece bilişim öğretmeye değil, başka alanlarda da yaratıcı düşünceyi geliştirmede kullanılabilecek: Tarih, coğrafya, matematik, mimari, hatta müzik.
- Ülkemizin bir bilgi toplumu niteliği kazanmasını vizyon ve misyon edinmiş olan Türkiye Bilişim Vakfı olarak, işte bu yenilikçiliğin sağlayacağı katma değerle, eğitim düzeyimize, kendi oyun tasarımcılarımız, kendi yazılımcılarımızla yenilikçi bir katkı yapmayı amaçlıyoruz.
- Dijital oyun veya dijital oyun fikri üretenlerin bu ürünlerini ödüllendireceğiz. Akademisyen, girişimci, oyun yazarlarından oluşan profesyonel bir jürimiz olacak. Ödüllerin, bu konuda daha yenilikçi ve ufuk açıcı yazılımcıları da teşvik edeceğini düşünüyoruz.
- Bu girişimdeki büyük resmi şöyle görüyoruz:
- Matematik ve fende güçlü öğrencilerin, üniversite eğitiminde mühendislik ve teknoloji dallarını seçtiğini biliyoruz.
- Bunun gerçekleşmesi için, gençlerimizin, daha “ağaç yaş iken” matematiği, feni ve teknolojiyi sevmelerini sağlayabiliriz.
- Bu konulardan çekinen, öğrenemeyen, hevesi kaçan gençlerimiz, ülkemizin geleceği açısından kayıptır. Çünkü matematik ve fen ağırlıklı beceriler, veri temelli bir ekonomiyi yönetmek için gerekli. Bu sosyal sermayeden yoksun ülkelerin ekonomileri de geride kalıyor.
- TBV olarak vizyonumuz: Ülkemizde eğitimin ezberden ziyade, anlayarak, pozitif bir enerjiyle ve zevk alarak gençlerin üretim çağına neşeli ve verimli bir şekilde girmelerini sağlamak. Umarım TBV böyle bir anlayışı sergileyen bir damga ile gençlerimizin hayatına bir katkı verebilir.
- Türkiye’nin geleceğin toplumuna dönüşmesini hızlandırmak amacıyla, başta matematik ve fen bilimleri olmak üzere kısaca teknoloji eğitiminin mümkün olduğunca eğlenceli bir oyun tarzında öğretilmesini sağlayacak yazılımları bekliyoruz.”
Detaylı bilgi için http://www.kododulleri.com/ sitesini ziyaret edebilirsiniz.