Başarıya giden yol

Hayat, “siz onu planlarken olup bitenlerdir” sözünü bilir misiniz? Bu anlayışla bugüne kadar ne kadar hemfikirdiniz bilmiyoruz ama 2020 her birimizi yaptığı planları sorgulamaya, daha doğrusu genel olarak plan yapıp yapmama konusunda bir sorgulama sürecine itti.

Tüm dünyada kişisel planların yanı sıra kurumların yılın başında her yönüyle hazırladığı 2020 aksiyon planları COVID-19 ile birlikte tuzla buz oldu. Bu beklenmedik durum devam ededururken iş dünyasının liderlerinden bir yandan koşmaya devam ederken diğer yandan bu duruma adapte olup yeni yol haritaları çizmeleri bekleniyor. Bugünün mumla aranan yetisi, iyileşme yolunu çizebilmek ve salgın dünyayı çalkalamadan önce belirlenen büyüme hedeflerine ulaştıracak stratejileri yeniden kurgulayabilmek.

Bunları gerçekleştirmenize yardımcı olmak için LinkedIn Marketing Solutions Blog ekibi en yeni trendleri, araçları ve pazar araştırmalarını maddeler halinde bir kılavuzda topladı; Güçlü Bir İyileşmeyi Planlamak: Büyümeyi ve ROI’yı Getirecek Uygulamalar (Planning for a Strong Recovery: Best Practices for Driving Growth and ROI). Bu raporun öne çıkan maddelerini sizin için derledik.

Birinci adım: Rolünüzün farkında olun.

Birçok kurumda pazarlamacılar ürün ve hizmetlerin sunusunda joker eleman haline gelmiş durumda. Görev yelpazeleri müşteri deneyimi, müşteri edinimi, ürün planlaması, marka, medya harcaması ve teknoloji dönüşümü gibi birçok yetiyi içinde barındırıyor. Ancak tüm bu görevlerin önemi ve aciliyeti kocaman bir ekibin dikkatini gerektirse de mazlum pazarlamacı günün sonunda ticari sonuçlardan da sorumlu tutuluyor.

İçinde bulunduğumuz şu dönemde, hem de hemen şimdi kurumunuzdaki rolünüzün ne olduğunu iyi anlamanız ve anlatmanız büyük önem taşıyor. Bununla birlikte görevinizdeki başarınızla yarattığınız katma değeri de ortaya koymanız gerekiyor.
Araştırmalar, ilginçtir ki, ekonomideki gerileme dönemlerinin daha düşük pazarlama yatırım getirilerine, düşen gelire veya medyanın etkisinde bir azalmaya yol açtığını göstermiyor. Hatta olan, bunun tam tersi. Pazarlamacının görevi, bu zor zamanlarda işte bu nedenlerden ötürü her zamankinden daha da önemli bir hale geliyor.

İyileşme planınızı tasarlarken şu adımları aklınızın bir köşesinde tutun;

– Satış döngüleri salgından önce de oldukça uzundu ve şimdi de tüm dünya finansal zorluklarla karşı karşıyayken satın alma kararlarının ertelenmesi ve karar anına kadar satın alınacak ürün veya hizmetin aşırı ölçüp tartılması bu döngüyü uzatmaya devam ediyor. ROI’yı gereğinden daha erken ölçmek, etkinizi olduğundan küçük gösterecek ve doğru sonuçlar vermeyecektir.

– Marka inşa etmek, stratejik planlama, değişim yönetimi, medya ve mesaj planlaması pazarlamacıların yeti portföyünde bulunan önemli faktörlerdir.

– Kreatif işlerinizin tamamında verdiğiniz mesaja ve tonuna dikkat edin. Gerçekçilik, empati ve destek olma isteğinizi ön planda tutun. Fırsatçı olarak nitelenebilecek tüm davranışlardan kaçının.

İkinci adım: Var olan durumun değerlendirilmesi

Günümüzde LinkedIn’in sunduğu Conversion Tracking ve Website Demographics veya Google’ın sunduğu Analytics ve Page Speed Insights gibi, kurumunuzun dijital varlığını değerlendirmenizi ve hedef kitlenizin (ve onların ihtiyaçlarının) geçtiğimiz birkaç ayda nasıl değiştiğini analiz etmenizi sağlayacak birçok ücretsiz online araç bulunuyor.

Müşterilerinizin para keselerinin ağzını sıktığını kabullenmekle birlikte bu değişimi sadece onların değil, kurumlar olarak sizin de yaşadığınızı unutmayın. Bazı kurumlar belli konu ve hedefler için ayrılan bütçelerin tamamını iptal etti. Diğerleri var olan durumunu muhafaza edebilecek kadar şanslıydı.

Durumunuz ne olursa olsun, var olan online araçları kullanarak ilerlemeye devam etmeniz mümkün.

İletişim yatırımını tamamen sonlandıranlardansanız sesinizi duyurmanın tek yolunun satın aldığınız medya olduğu düşüncesini kafanızdan atın. LinkedIn’in gözlemlerine göre, sosyal ağdaki içerik üretimi yıldan yıla yüzde 60 oranında, etkileşimler ise yüzde 55 oranında artıyor. Organik olarak artan bu artış salgın döneminde markanızın ihtiyaç duyduğu görünürlüğü sağlamanızda en büyük dostunuz.

Kesenin ağzını kısanlardan ama pazarlama yatırımlarına makul bir şekilde devam edenlerdenseniz içeriklerinizi CRM ve hizmetlerinizle kesişen spesifik ilgileri etrafında oluşmuş kullanıcı gruplarının göreceği, direkt satışa yönlendiren net mesajlarla sağlamanız mümkün.

Ekonomik durumunu koruyanlardansanız, Fortune 500 listesinde yer alan şirketlerin bütçelerinin belli bir kısmını fikir liderliğine yatırdıklarını bilmenizde fayda var. İletişim yatırımını bu dönemin ihtiyaç duyduğu kanaat önderliğine yatıran Fortune 500, bu garip süreci marka itibarlarını güçlendirerek geçiriyor.

Üçüncü adım: Veriyi stoklayın!

Yüz yüze etkileşimdeki azalma elbette ekrandan ekrana iletişimi arttırdı. Dünyanın dört bir yanından milyonlarca insan eğlenmek, bilgi almak ve iletişim kurmak için dijital kanalları kullanıyor. LinkedIn’de Mart 2019 ve Mart 2020 arasında gözlemlenen sohbet artışı yüzde 55’lik bir orana sahip.

Herkesin kendini bu kadar çok ifade ettiği günümüzde doğru ölçümleme mekanizmalarıyla dijital içgörü stoğu yapın. Bu sayede tekrar pazarlama harcamaları yapmaya başladığınızda hangi alana ne kadarlık bir yatırım yapacağınızı daha net çizgilerle planlayabilirsiniz.

Dördüncü adım: Ölçümleme optimizasyonu önemlidir.

İçerik üretin dediysek de, bunu önünüzü görmeden yapmamanız gerektiğini de vurgulamamız gerek. Pazarlamacılar stratejilerini kurumlarının nerede gözüktüklerini ve gözle görülür bir etki yarattığını öngörebilecek şekilde kurgulamalı.

Üçüncü partilerle ortaklık yaparak kanıtlanmış ROI’lar sunan, LinkedIn gibi platformları bu ölçümlemeleri yapmak için kullanabilirsiniz.

Beşinci adım: Platformların ‘best practice’lerini kullanın

Ölçümlerinizden aldığınız sonuçları hali hazırda işleyen uygulamalarla birleştirdiğinizde ideal bir senaryo elde edersiniz. Sizin için en uygun uygulamanın ne olduğunu bulmak için kampanya lansmanınızdan önce anahtar ölçüm kriterlerinizi pazarlama hedefiniz doğrultusunda belirleyin ve medya planınızı, içerik/kreatif stratejinizi ve kampanya stratejinizi bahsi geçen ücretsiz araçlarla kurgulayın. Popüler içeriklerin popüler olmasının bir sebebi var; bunları kendi işinize taşıyın.

Hayat bazen kontrolden çıksa da, yapabileceğimiz en iyi planı hayata geçirmeye çalışmaktan vazgeçmemiz gerektiğini kim söyledi? Kimse! Bu yüzden belki de başlangıçtaki klişe deyimi yeniden düzenlemeliyiz; hayat, bir planınız yıkılırken bir diğerini yapmak ve hayata geçirmektir.

 

Kaynak: LinkedIn Marketing Solutions Blog

İLGİLİ HABERLER