Başarılı kampanyanın anahtarı: Yerel liderler
AK Parti’nin iletişim mimarı Erol Olçak’ın partinin başarısındaki rolü yadsınamaz. Nitekim, CHP de bu seçimde ünlü reklamcı Ali Taran’la anlaştı ve kampanya sürecini Taran’a emanet etti. Bu örnekler siyasal iletişimin ne kadar önemli olduğunun göstergeleri. Peki, Barack Obama’nın 2012 Başkanlık seçimlerinde nasıl bir süreç yaşandı? Obama’nın seçim kampanyasında ulusal saha direktörü olarak görev yapan Jeremy Bird, “Hedef; Hedef Kitle 2015” konferasında anlattı…
Türkiye’de seçim kampanyaları kapsamında kullanılan siyasal iletişimin pazarlama stratejilerine sunduğu katkılara odaklanan ilk konferans olan “Hedef; Hedef Kitle” konferansı İstanbul The Ritz Carlton Otel’de yapıldı. Element Strateji Yönetimi ve Danışmanlık tarafından düzenlenen konferansta, başta ABD Başkanı Barack Obama’nın dijital kampanya ve ulusal saha direktörleri olmak üzere, siyasal iletişim alanında uzman birçok yerli ve uluslararası uzman konuşmacı olarak yer aldı. Etkinlikte, seçim kampanyalarında kullanılan iletişim yöntemlerinin incelikleri, hedef kitleyi bulma; doğru mesajları üretme ve hedef kitleye doğru kanaldan ulaşma yaklaşımları seçim kampanyalarının ve siyasal iletişim dünyasının efsane isimleri tarafından enine boyuna masaya yatırıldı. İlginin yüksek olduğu konferansa 30 Mart 2014 Yerel Seçimleri’nde CHP’nin Ankara Büyükşehir Belediye Başkan Adayı olan ve seçimi kıl payı kaybeden Mansur Yavaş’ın da katılması dikkatlerden kaçmadı.
“Pazarlama dünyasının siyasal iletişimden alacağı dersler var”
Etkinliğin açılış konuşmasını Element Strateji Yönetimi ve Danışmanlık Ltd. Şti’nin Kurucusu Dr. Gülfem Saydan Sanver yaptı. Gündemin siyaset tarafından belirlendiği Türkiye’de iletişime daha fazla ağırlık verilmesi gerektiğini vurgulayan Sanver, “Siyaset ile iletişim hayatın ta kendisidir. Bu nedenle bu konferansı yalnızca siyasetçilere açmadık. Başta pazarlama dünyası olmak üzere herkesin siyasal iletişimden alacağı dersler var. ABD Başkanı Barack Obama için 2008 ve 2012 başkanlık seçimlerinde yürütülen kampanyalar, bu alanda çığır açan çalışmalardır. Bugün burada, bizzat o kampanyaların direktörlerinden hedef kitlenin nasıl bulunduğunu ve nasıl başarılı bir iletişim stratejisi izleneceğini öğreneceğiz” dedi.
“Doğru iletişim için yerel topluluklardan liderler yaratın”
Sanver’in ardından Barack Obama’nın Ulusal Saha Direktörü Jeremy Bird geldi. Fortune dergisi tarafından geleceği şekillendirecek en etkili 50 yönetici arasında gösterilen ve 2012 seçimlerinde ABD seçim tarihindeki en büyük gönüllü organizasyonunu kurup yöneten Jeremy Bird, “Hedef; Hedef Kitle 2015” konferansının katılımcılarıyla hedef kitleye sahada ulaşmanın ve doğru mesajı doğru kitleye iletmenin püf noktalarını paylaştı. Başarılı bir siyasal iletişim kampanyasının sihirli bir formülü olmadığının altını çizen Bird, başarının birçok farklı faktörün entegrasyonu ile sağlanabileceğini vurguladı. “Mesajınızı milyonlarca insana ulaştırmak istiyorsanız öncelikle ölçekli bir yapı oluşturmalısınız” diyen Jeremy Bird, Obama kampanyasında eyalet, bölge ve mahalli temelde kurdukları direktörlüklerin, gönüllüleri eğittiğini ve her gönüllüden birer ‘lider’ yarattıklarını söyledi. Yerel düzeyde yetkilendirmenin, insanların kampanyaya olan adanmışlığını artırdığına dikkat çeken Bird, bu sayede seçmenlerle daha kişisel bir ilişki kurmayı başardıklarını ifade etti.
Seçmenlerin veri tabanı sürekli güncellenmeli
Barack Obama’nın, seçmenlerin kim olduğunu öğrenmeye ve onlarla kişisel bir iletişime geçilmesine büyük önem verdiğini söyleyen Jeremy Bird, “Onlara ulaşmak yeterli değil. Sürekli temas halinde olmalı, sorunlarını ve beklentilerini ilk ağızdan dinlemelisiniz. Dijital iletişimin gelişimiyle birlikte bu daha da kolaylaştı. Veri tabanınızı sürekli güncel tutmalı, berber salonlarından ibadethanelere kadar siyasetin konuşulduğu her yere girmelisiniz” dedi. Hedef kitle ile konuşurken adayların ve kurumların kendilerini sürekli olarak yenilemeleri gerektiğini vurgulayan Jeremy Bird, başarılı bir kampanyanın iyi bir aday, güçlü ve somut mesajlar, dijital ve saha çalışmalarının entegrasyonu sonucu oluşturulabileceğinin altını çizerek sözlerini noktaladı.
Marketing Türkiye Yorum:
Big data seçim kampanyalarında önemli rol oynayacak
2008 ve 2012 ABD seçimlerinde Obama’ya seçim kazandıran iletişim ekibinin Ulusal Saha Direktörü Jeremy Bird’ün sunumu sırasında dikkat çeken unsurlar arasında yerellik ve doğru taktik seçimi dikkat çekti. “Yerel olunmadan evrensel olunamaz” mottosunun Bird tarafından tekrarlanması ve stratejinin yürütülmesi sırasında doğru taktiklerle esnek bir şekilde kampanya yürütmenin önemine vurgu yapılması göze çarptı. Bird’ün verdiği bir diğer örnek ise seçim süresince seçmenlerin veri tabanının oluşturulmasıydı. Malum, big-data önümüzdeki dönem pazarlamayı kökten etkileyecek unsurların başında geliyor. Seçmenlerin veri tabanının oluşturulmasıyla, big-data’nın önemi aynı anda düşünüldüğünde siyasal iletişim faaliyetleriyle markaların tüketicilere yönelik gelecekte veri tabanlı oluşturacakları pazarlama stratejileri birbirine benzeyecek gibi gözüküyor. Türkiye’deki siyasal partilerin de bundan böyle, seçmenlere vaatlerini söyleyip geri çekilme lüksleri yok. Artık onlarda markaların tüketiciyle kurmaya çalıştıkları sadakat bağı gibi seçmenlerle bir bağ kurmalılar. Bunun yolu da seçmenlerin davranışlarını takip edip, değişiklikleri iyi analiz ederek, onlara yönelik ve onların isteği doğrultusunda politika üretmekten geçiyor. Bunu yapmayan siyasal partilerin gelecekte ayakta durması zor gibi gözüküyor.