2017’nin en başarılı reklam kampanyaları belli oldu

Uluslararası yaratıcılık festivallerinden hayal kırıklığı ve bolca dersle geri dönerken Türk reklam sektörü oldukça “duygusal” bir yılı geride bıraktı… Markalar milli duyguları taçlandırırken kreatifler Türk halkının bam teline dokundu. Peki, bu seneye damga vuran reklamlar hangileriydi? En çok hangi marka yüzü sevildi? Marketing Türkiye Almanak 2017 için araştırma şirketi DORinsight’ın 502 kişiyle görüşerek gerçekleştirdiği “2017’ye Damga Vuran Reklamlar” araştırması bu soruların yanıtlarını verirken sektördeki yaratıcılığın da “Z raporu”nu çıkarıyor… 

Tüm dünyada yaratıcılığın yeniden sorgulandığı bir yıldı 2017. Bir yandan uluslararası politik gerilimler, diğer yandan yapay zeka çalışmaları gündeme otururken danışmanlık firmaları gibi farklı tarafların da reklam sektöründeki rekabete dahil olduğu bir yıla tanıklık ettik.  Elbette Türk reklamcılığı da bundan nasibini aldı. Zira uluslararası festivallere gönderilen iş sayısının azlığı, yapılan reklam yatırımlarının özellikle milli günlerde adeta coşması “Türk reklam sektörü içine mi kapanıyor?” sorusunu akıllara getirdi. Kamuoyuna açıklanan medya yatırımları raporları bu konuda ipuçları veriyor.

Reklamcılar Derneği’nin Türkiye’nin reklam yatırımlarını yayınladığı rapora göre 2016’nın ilk altı ayında Türkiye’de toplam reklam yatırımları 1,220 milyon lirayken 2017’nin ilk altı ayında bu rakam yalnızca 1,228 milyon liraya yükseldi. Her yıl olduğu gibi reklam pastasındaki en büyük payı bu yıl da yüzde 52,78 ile televizyonun olsa da en büyük artış internet reklamlarında. Geçen yıl aynı dönemde internete 808 milyon lira yatırım yapılırken bu rakam 2017’nin ilk altı ayında 953 milyon liraya yükselerek yüzde 2,1 artış gösterdi. Toplam reklam yatırımlarının diğer oyuncuları ise yüzde 12,81 ile basın, yüzde 11,68 ile gazete, yüzde 8,03 ile sinema ve 6,03 ile açıkhava oldu. 2017’nin ilk altı ayında dijital reklam yatırımları haricinde fazla bir artış kaydedilmezken gazete ve dergi reklamlarının net gelirinde yüzde 1,94’lük bir düşüş gerçekleşti.

Uluslararası festivallerde düşüşümüz devam ediyor

Ülke genelinde reklam yatırımlarının geçen sene ile benzer seviyelerde olmasının yanında Türk yaratıcılığının da durgunluk döneminde olduğunu söyleyebiliriz. Zira 2017’de yapılan Cannes Lions, Golden Drum ve Epica gibi uluslararası festivallerden beklediğimiz başarıyla dönemedik. İki sene öncesiyle kıyasladığımızda Türk reklam sektörü ne yazık ki 2017’de de bekleneni veremedi. Elbette tüm dünyanın izlediği yarışmalarda göğsümüzü kabartan çalışmalar da yok değildi; Y&R Team Red İstanbul’un “Sorry” çalışmasıyla TBWA\İSTANBUL’un “Don’t Drink and Drive”ı Cannes Lions’da Bronz Aslan’ın sahibi oldu. McCann Istanbul, Tribal Worldwide Istanbul, Manajans J. Walter Thompson Turkey ve Lokal, bu sene uluslararası festivallerde ödül kazanma başarısı gösteren diğer ajanslardı.

temp_canneslions_3001

Yıl boyunca reklam sektöründe duygu yoğunluğu fazla, millî ve özel günlere odaklı, sosyal medya üzerinden giden kampanyalarla karşılaştık. Tüketici nezdinde oldukça başarılı bulunan bu kampanyaların markaların prestijlerini artırdığı bir gerçek. Peki yıl içinde öne çıkan kampanyalar hangileri oldu? Marketing Türkiye Almanak 2017 için DORinsight Araştırma Şirketi’nin, “2017’ye Damga Vuran Reklamlar Araştırması” 2017’nin en dikkat çeken kampanyalarını gözler önüne seriyor. 22-24 Kasım 2017 tarihleri arasında online olarak gerçekleştirilen araştırmaya 18 yaş üstü Türkiye temsili A, B, C1 ve C2 sosyo-ekonomik segmente mensup 502 kişi katıldı. Gelin bu kapsamlı araştırmanın çıktıları ışığında 2017’de Türk reklam sektörünü şekillendiren reklamlara bir göz atalım…

Şevket Hoca akılda kaldı

maxresdefault

Yapılan araştırmaya göre Çağlar Çorumlu’nun rol aldığı ve Publicis İstanbul imzalı Nescafe reklamları yılın en çok hatırlanan reklam kampanyası oldu. Nescafé’nin “İç Bir Nescafé Kendine Gel” kampanyası dahilinde hazırlanan “Şevket Hocayla Kahve Dersleri” reklamı yüzde 74 ile katılımcılar tarafından en çok akılda kalan reklam olarak seçildi. Nescafé’yi yüzde 69 ile İş Bankası’nın “Cem Yılmaz ile Siri İçimizden Biri” ve yüzde 68 ile Sigortam.net’in “Kazancım Net Sigortam Net” kampanyaları takip ediyor.

Filli Boya’nın reklamı çok beğenildi

anca beraber

Son yıllarda sosyal medyada atağa geçen Filli Boya’nın pazarlama stratejileri meyvelerini vermiş görünüyor. Zira 8 Mart Dünya Kadınlar Günü dolayısıyla “Kurtarılmış Bölge” reklam ajansı tarafından hazırlanan “Anca Beraber” kampanyası yüzde 88 ile bu senenin en beğenilen reklam kampanyası seçildi. Rafineri’nin Turkcell için 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı dolayısıyla hazırladığı #BizOnuÇokSeviyoruz reklam kampanyası katılımcılardan aldığı yüzde 87 ile 2017’nin en beğenilen ikinci reklamı oldu. TEV’in “Geleceğin Adı Umut Olsun” kampanyası ise yüzde 84 ile 2017’nin en beğenilen üçüncü reklamı olarak kayıtlara geçti.

Cem Yılmaz yine güldürdü

hqdefault

İş Bankası’nın ünlü komedyen Cem Yılmaz’ı oynattığı reklamları uzun yıllardır en komik reklamlar listesinde kendine yer ediniyor. Cem Yılmaz’ın İş Bankası Mobil uygulamasını tanıttığı “Siri İçimizden Biri” kampanyası 2017’de izleyicilerin en çok güldüğü kampanya oldu. Onu yüzde 34 ile Nescafé’nin “Şevket Hocayla Kahve Dersleri” ve yüzde 23 ile Yapı Kredi’nin “Gary ile Metin” kampanyaları izliyor.

Darüşşafaka ağlattı

darussafaka

Köklü eğitim kurumu Darüşşafaka’nın yardıma muhtaç çocukların eğitimine odaklandığı “Olmasa Da Olur” kampanyası 2017’nin en hüzünlü bulunan kampanyası oldu. 4129Grey imzası taşıyan kampanya katılımcların yüzde 30’u tarafından en hüzünlü reklam kampanyası olarak belirlendi. Yine Filli Boya’nın “Anca Beraber” kampanyası yüzde 19 ile ikinci sırayı alırken Turkcell’in 29 Ekim #BizOnuÇokSeviyoruz kampanyası yüzde 13 ile en hüzünlü üçüncü reklam kampanyası oldu.

Akbank’ın akapellası çok beğenildi

Türkiye temsili 502 kişinin oy kullandığı araştırmada katılımcılara yılın en beğenilen reklam jingle’ı da soruldu. Gelen yanıtlar yüzde 31 ile Akbank’ın “Kalbinin Sesini Dinle” reklam müziğinin en beğenilen reklam jingle’ı olduğunu gösteriyor. Öte yandan Darüşşafaka’nın “Olmasa da Olur” (yüzde 12) ve Mavi Jeans’in “Kıvanç Tatlıtuğ ile Mavi Black Efsanesi” (yüzde 10) en beğenilen reklam jingle’ları arasında yerini aldı.

Şevket Hoca ikna edici bulundu

2017’nin “En ikna edici” reklamları sorulduğunda katılımcıların yüzde 26’i “Şevket Hocayla Kahve Dersleri” kampanyasını birinci sıraya taşıyor. Tüketiciyi en ikna eden ikinci kampanya yüzde 22 ile “Mavi Jeans – Kıvanç Tatlıtuğ ile Mavi Black Efsanesi” kampanyası olurken, yüzde 14 ile “Didi – Galaksinin En Soğuk Çayı Didi” kampanyası yüzde 14 ile üçüncü en ikna edici kampanya oluyor.

Cem Yılmaz ile Kıvanç Tatlıtuğ yarışı

Katılımcılara “2017’de en beğendiğiniz kampanya yüzleri kimlerdir?” diye sorulduğunda erkek ünlülerde Cem Yılmaz (yüzde 28), Kıvanç Tatlıtuğ (yüzde 22) ve Şahan Gökbakar (yüzde 11) öne çıkarken kadınlarda Fahriye Evcen (yüzde 2), Ümmiye Koçak (yüzde 2) ve Serenay Sarıkaya (yüzde 1) en beğenilen isimler olarak ön plana çıkıyor.

En beğenilen 10 reklam kampanyası

Filli Boya – Anca Beraber

Turkcell – 29 Ekim #BizOnuÇokSeviyoruz

TEV – Geleceğin Adı Umut Olsun

Darüşşafaka – Olmasa Da Olur

Lipton – Karlı Köy Yolları

Halkbank – Her Şey Annemle Güzel

Ford Trucks – Evlatlarınız Bize Emanet

İş Bankası 93. Yaşında

Ford Otosan – Tüm Kadınların Eline Sağlık

İş Bankası – Cem Yılmaz ile Siri İçimizden Biri

 

 

İLGİLİ HABERLER