12 Mayıs Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Seçim ekranlarından ne bekliyoruz?
Haberler

Seçim ekranlarından ne bekliyoruz?

Marketing Türkiye
22 Haziran 2018
4 dk okuma

mustafa dalci

Mustafa Dalcı / Userspots  Kurucusu

24 Haziran gecesi saat 19–20 civarlarında Yüksek Seçim Kurulu’nun onayıyla birlikte hayatımıza, hızlıca sonuçları aktarmaya çalışan spikerler ve ekranda seçim sonuçlarını aktarmak için kullanılacak dairesel ve bar grafikler, yüzdeler, renklerle donatılmış Türkiye haritaları girecek. O gece ve sonraki bir kaç hafta boyunca ana gündemimiz olacak sonuçları daha anlamlı ve anlaşılabilir şekilde sonuçları sunmak için yapılabilecekleri listeledim.

Basit Grafikler, Akmayan Yazılar

TV ekranlarında, animasyonlar ve 3 boyutlu kullanımlar bir zorunlulukmuş gibi her TV’e karşımıza çıkıyor. Oysa bilgi yoğun olmayan, okunabilirlik ve hiyerarşi kurallarının temel alındığı basit grafiklerden oluşan ekranlar karşısında izleyici kendisini daha rahat hissediyor. Görsel algımızın bir sınırı var ve bu sınırı seçim akşamı zorlamamak her TV’nin ana odağı olmalı.

1_LME1yx5uZdaSN7yPAt5z5g
Kaynak: https://uxdesign.cc/designing-charts-principles-every-designer-should-know-5bd3969a0150

Yine Türkiye’deki kanalların çoğunda altta akan bir bant ile sürekli sonuçların iletilmeside beklenen eklentiyi yaratmıyor. Amerika’daki kanallarda genellikle aynı anda 1 eyalet hakkında bilgi veren alt bantlar daha sık kullanılıyor.

1_3fj6z25AIwnEicmmpF6b6w

Karşılaştırma

Türkiye’deki seçim sonuçlarını açıklayan TV ve web siteleri sadece mevcut durumu göstermeye odaklanıyor. Oysa seçimi anlamlı kılan şeyler önceki seçimlerle bu seçim arasındaki farklar.

Özellikle Türkiye haritasında iller ve ilçeler bazında gördüğümüz harita aslında bize çok fazla bilgi vermiyor. Bu haritayı da karşılaştırma amacıyla kullanabilmek mümkün. İngiltere seçimlerinde aşağıda gördüğünüz görselde haritadaki noktalı alanlar bir önceki seçime göre farklı çıkan sonuçları ifade ediyor.

1_X0pp7xtp2mfAgn6ElTXePA
Noktalı alanlar bir önceki seçimden farklı sonuçların çıktığını gösteriyor.

Ekranlarda haritanın yanında oy oranlarındaki ve milletvekili sayılarındaki karşılaştırmaları da sürekli bilgi olarak verilebilir.

Önceki seçimlere göre oran farklılıkları…

1_PKpBYHPT9bHMLyrESF0NIA

Toplam milletvekili sayısı bu seçimde artacağı için belki çok anlamlı olmayacak ama milletvekli sayılarındaki değişimi de karşılaştırmalı olarak görmek izleyiciler için faydalı olacaktır.

1_sIuBMI6808pvonxXvUZv_w
Partiler kaç milletvekili aldı? Bir öncekine göre kaç milletvekili kazandı ve kaybetti?

Sadece bir önceki seçimle değil tarihi karşılaştırmalar da hafıza konusunda izleyicilere yardımcı olacaktır. “X partisinin 1972’den bu yana aldığı en fazla oy oranı”, “Katılım oranı son X’yılın en iyisi” gibi içerikleri de sunmak faydalı olacaktır.

1_IPBOKOynpbhgwktMOQGeZg
Katılım oranı karşılaştırması…

Rakamların Yanında Yardımcı Bilgiler

Ekranda sadece rakamlar ve grafikleri göstermenin yanında eklemelerle TV karşısındaki izleyicilerin soru işaretlerini ekran üzerindeki ufak bilgilendirmelerle de çözebilirler.

Tek başına iktidar için kaç milletvekiline ihtiyaç var? X partisinin barajı geçmesi için kaç oya daha ihtiyaç bulunuyor? Böyle devam ederse nasıl bir projeksiyon ortaya çıkacak? İzmir’den gelecek oylar bir şeyleri değiştirebilir mi? Bu tarz soru işaretlerini cevaplamak için rakamların gösterildiği yerlerin yanında ufak bilgilendirme alanlarıyla bu sorular cevaplanabilir.

Örneğin hükümet kurmak için, tek başına iktidar olmak için kaç milletvekiline ihtiyaç var bilgisini milletvekili dağılımında gösterebilir.

1_vpDsBSg_EVaLESz-32CpHQ
238’den fazla milletvekili gerektiğini grafikten görebiliyoruz.

Hesaplama Yerine Bilinme

Jacob Nielsen ile Ralph Molich’in 10 Heuristics makalesindeki maddelerden biri “Hatırlanma Yerine Bilinme” dir. Bu madde bize kullanıcının hafıza yükünü minumuma indirecek şekilde aksiyonlar, objeler ve opsiyonlar görünür olması gerektiğini söyler. Kullanıcı bir diyalogdan diğerine geçtiğinde bazı bilgileri hatırlamak zorunda kalmamalıdır.

Bu maddenin seçim versiyonunu da “Hesaplama Yerine Bilinme” diye adlandırabiliriz. Seçim akşamı da ekranlarda izleyicilerin herhangi bir hesaplama yapmasına gerek kalmadan bu tarz rakamsal farklılıklar iletilmelidir.

1_n66nninqqdqdHhpPjJZsRw
İki eyalette Obama ile Romney arasındaki oy farklılıkları rakamsal olarak da ifade ediliyor.

Başbaşa Giden Mücadeleler

Ankara’lılar için 2014 belediye seçimleri sonuçları 12 saatlik amansız bir mücadeleye dönüşmüş ve sonuçlar sabah 5’de alınabilmişti. 2016 Referandumu’nda da İstanbul ve Ankara’nın Evet’den Hayır’a dönmesi süreci de benzer bir ilgiyle takip edilmişti. Genelde bir kazananın olduğu yapılarda bu başabaş mücadeleler daha keyifli takip edilse de bir aksiyon filmine dönüşme olasılığı yüksek başabaş mücadeleleri ekrandan anlık takip edebilmek de iyi bir fikir olabilir.

1_DMvF9CrhVWu7pFuzNEJspA
Başbaşa giden ve hayati konumdaki sandalyeler…

En’ler, İyiler, Kötüler

Son olarak yine seçim akşamında konuşulacak konuları çeşitlendirebilmek adına partilerin, ittifakların en iyi ve en kötü performans gösterdiği il, ilçe ve bölgelerin de sunulması “en’leri” görmek ve karşılaştırmayı seven izleyiciler için faydalı olabilir.

1_4_E6HKwcIx7Z6AzwawMPOQ

İyi Seçimler!

Seçim akşamı hep birlikte sonuçları takip edeceğiz, biz de o sırada sonuçlara bakmanın yanında ekranları da analiz ediyor olacağız, seçim sonrası da analizleri bir yazıya dönüştürerek karşınızda olacağız. Seçimlerin ülkemizin geleceği için hayırlı olması dileğiyle!

1 Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer'ları
Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları
2 Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
3 Teknolojiyle şekillenen yeşil devrim: Yeni nesil tarım
Teknolojiyle şekillenen yeşil devrim: Yeni nesil tarım
4 Uber, Trendyol GO'yu satın aldı
Uber, Trendyol GO’yu satın aldı
5 Dikkat! Tüketici karanlık ticari uygulamaların farkında…
Dikkat! Tüketici karanlık ticari uygulamaların farkında…
Güncel Haberler
Lacoste, ikonlarıyla "oynuyor"
Lacoste, ikonlarıyla “oynuyor”
Evyap’tan geleceğe yatırım: “Kendine İyi Bak Gençlik” programı başladı
Evyap’tan geleceğe yatırım: “Kendine İyi Bak Gençlik” programı başladı
İletişim sektörü, Kocaeli'de öğrencilerle bir araya gelecek!
İletişim sektörü, Kocaeli’de öğrencilerle bir araya gelecek!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

İşletmeler sosyal medyada hangi sıklıkla paylaşım yapmalı?
Haberler
İşletmeler sosyal medyada hangi sıklıkla paylaşım yapmalı?
Sena Tufan
3 hafta önce
İstanbul merkezli dev tekstil şirketi iflasla karşı karşıya
Haberler
İstanbul merkezli dev tekstil şirketi iflasla karşı karşıya
Nafizcan Önder
11 Mart 2025
Temizlikte "uçan" çözüm: Artık camlar drone'lara emanet!
Haberler
Temizlikte “uçan” çözüm: Artık camlar drone’lara emanet!
Marketing Türkiye
4 hafta önce
Bill Gates, servetinin yüzde 99'unu bağışlayacak!
Haberler
Bill Gates, servetinin yüzde 99’unu bağışlayacak!
Sena Tufan
3 gün önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.