Pazarlamayı değiştirecek 10 teknoloji!
Pazarlamacılar olarak yarın da aynı sorunun peşinden koşup cevaplamaya çalışacağız: “Müşterim ne ister?” Evet, sorular ve görevler aynı. Ama cevaplar-yöntemler çok farklı olabilir. Çünkü yakın geleceğe damgasını vuracak yepyeni gelişmeler yaşanıyor. Teknoloji dünyası durmuyor hiç!
Birlikte yaratmayı, moda tabiri ile “co-creation” yaklaşımını seviyorum. Aynı sektör ya da alanda çalışan ancak resme farklı perspektiflerden bakan kişilerle bir araya gelmek; geleceğe odaklanmak, potansiyeli keşfetmek, yeni, sıra dışı fikirler geliştirmek beni heyecanlandırıyor.
Liderliğini yürüttüğüm bir programda her çeyrek başka bir konuyu ele alıyor; her birine yaklaşık yirmi liderin katıldığı bir seri çalıştay düzenliyor; çeyrek sonunda da ortaya çıkan sonuçları, fikirleri daha geniş kitlelere aktarabilmek için kapsamlı bir rapor haline dönüştürüyoruz. Hatırlayanlar olacaktır daha önceki sayılardan birinde “Perakendenin Geleceği” başlığından bahsetmiş, talep eden okurlarla ilgili raporu paylaşmıştım. Bu çeyrekteki konumuz “pazarlama” oldu. Farklı sektörlerden, farklı kulvarlardan (marka, ajans, araştırma, teknoloji) pazarlamaya gönül vermiş çoğu CMO, 100’e yakın liderle bir araya geldik. Pazarlamanın geleceğini masaya yatırdık.
Dün, bugün, yarın
Aslında pazarlamacılar olarak yarın da (tıpkı dün ve bugün gibi) aynı sorunun peşinden koşup cevaplamaya çalışacağız: “Müşterim ne ister?” Potansiyel kitleyi tespit etmek; hedef kitlenin dikkatini çekmek; farkındalık yaratmak; doğru yer, doğru zamanda iletişime geçmek; satışı tetikleyecek ortamları oluşturmak; satın alma sürecini etkin kullanmak; eşsiz müşteri deneyimini yaratmak ve izlemek; sadakati-devamlılığı sağlamak… Evet, sorular ve görevler aynı. Ama cevaplar-yöntemler çok farklı olabilir. Çünkü yakın geleceğe damgasını vuracak yepyeni gelişmeler yaşanıyor. Teknoloji dünyası durmuyor hiç.
Çalıştaylarda beyin fırtınası yaparken iki önemli aşamamız var. Önce yakın gelecekte dünyayı değiştirecek, aynı zamanda pazarlamayı da etkileyebilecek yeni teknolojileri teker teker deneyimliyoruz. Bu çalıştaylara katılan kişiler hâlihazırda bugünün teknolojisine son derece hâkim profesyoneller. Yine de çoğu katılımcı yakın geleceğin teknolojilerini ilk defa bu çalıştaylarda deneyimleme fırsatı buluyor. Sonrasında beyin fırtınasına geçiyoruz. Deneyimlediğimiz teknolojilerin önümüzdeki 2-5 senelik dönemde yaygınlaşması durumunda işimizin nasıl etkilenebileceğini değerlendiriyoruz. Potansiyeli nasıl fırsata dönüştürebileceğimizi inceliyoruz. Yeni teknolojilerin satış öncesini, satış anını ve satış sonrasını nasıl değiştirebileceğiyle ilgili fikirler geliştiriyoruz. Öngörülerle nasıl dans etmemiz gerektiğini, fırsat eğrisini nasıl yöneteceğimizi, stratejik alternatifleri tartışıyoruz.
Evet, an itibarıyla geçtiğimiz çeyrek boyunca süregiden çalıştayların sonuçlarını içeren “Pazarlamanın Geleceği” raporu hazır. Rapor için bana e-posta atabilirsiniz. Bu yazıda sizlere çalıştaylarda incelediğimiz, deneyimlediğimiz pazarlamanın geleceğine etki edecek en önemli 10 teknolojik gelişmeyi paylaşmak istiyorum.
Pazarlamanın geleceğini etkileyecek 10 teknoloji:
1) Büyük Veri-Big Data: Kuşkusuz çalıştaylarda bu konu en fazla ilgi çeken başlık. Tüketici, ürün, ortam, lokasyon, hareket, zaman, mecra, deneyim, dış faktörler ve daha nice alanla ilgili her geçen gün daha fazla veri birikiyor. Her şirketin yaklaşımı farklı… Kimi inanılmaz önceliklendiriyor (DHL örneğin, taşıdığı her kutuyla ilgili 150 ayrı veri başlığı tutuyor – analiz ediyor-aksiyona geçiriyor); kimi ise henüz hiç adım atmamış durumda. Yine de herkesin hemfikir olduğu başlık: Veri geleceğin petrolü… Hammaddeyi bulmak, dönüştürmek ve kullanım alanları yaratmak pek çok mucizeyi de beraberinde getirecek. (Devamlı okurlar için not: Gelecek ayki yazımı büyük veriye ayıracağım)
2) Mikrolokasyon/Beaconlar: Temmuz sayısında detaylı bir şekilde incelediğimiz bu teknoloji de çok önemli bir diğer başlık. Lokasyonun yeniden keşfi, bunun akıllı senaryolar ile pazarlama ve sadakat amaçlı kullanımı… Pazarlamanın yakın geleceğine damga vuracağı konusunda herkesin hemfikir olduğu bir başlık. Çalıştaylarda “deneyimleme” açısından en fazla ilginin olduğu alan beacon’lardı diyebilirim.
3) Giyilebilir Teknolojiler: Burada özellikle saat, gözlük ve daha çok spor amaçlı kullanılan kol bantları hızla yeni normal olmaya doğru ilerliyor. Çoğu katılımcının daha önceden deneyimlediği, bildiği bir başlık. Hem büyük veri felsefesini beslemesi, hem de artırılmış gerçeklik senaryolarını gündelik hayata sokabilme potansiyeli açısından kayda değer bulunuyor. Pazarlamanın geleceğine etki edeceği aşikâr.
4) Fiziksel Sanallık: Artırılmış gerçeklikten hemen bu komşu alana geçelim. Çalıştaylarımızda katılımcılar yakın geçmişte Facebook tarafından satın alınan Oculus Rift’i de deneyimleme fırsatı buldu. Her ne kadar biraz fantastik bulunsa da, teknoloji “neden olmasın” sorusu ile birlikte yorumlandı çoğu kişi tarafından. Demolarda yer alan “roller coaster” kurgusu hemen her katılımcıda gerçek hissi yarattı. Bu arada ilgilenenler için not: Facebook Oculus Rift’e özel filmler çekmek için kolları sıvamış bulunuyor.
5) Neuromarketing: Bir başka ilgi çeken konu da nöro pazarlama konusunda oldu. Beynimizin karar almada etkili olan merkezlerini inceleyerek pazarlama taktiklerinin oluşturulması yakın gelecekte çok daha yaygınlaşacağa benziyor. Demolarımız arasında yer alan göz takip (eye tracking) sistemi hemen her katılımcıda heyecan yarattı. Basılı ilanlardan, reklam filmlerine kadar farklı imajlardan oluşan bir kolaj hazırladık. Katılımcılarımızın ekrana baktıkları hareketleri hep birlikte inceledik. Çıkan sıcaklık haritası (heatmap) çarpıcı idi.
6) Beş Duyu: Bugüne kadar kullanılan sanal gerçeklik teknolojileri genelde iki duyumuza hitap ediyordu: görme ve işitme. Diğer üç duyuya koklama, tatma ve dokunmaya uzanmanın potansiyeli de konuşmalar arasında yer aldı. Özellikle koku duyularını harekete geçirecek demo çalıştaya renk kattı. Akıllı telefonunuza taktığınız ufak bir parça ile burun da artık kapsama alanı içinde…
7) 3D yazıcılar: Sadece pazarlamayı değil belki dünyayı değiştirecek teknolojilerin en iddialılarından birisi kuşkusuz üç boyutlu yazıcılar. Birçok kişi tarafında 3. endüstri devrimi olarak da adlandırılıyor. Konsept olarak bilinse de genelde katılımcıların çok azı tarafından canlı olarak deneyimleme fırsatı bulunmuş bir teknoloji. Başta perakende ve üretim sektörü olmak üzere birçok sektörde oyunu değiştirecek yeni iş modelleri keşfetmemize yol açacak gibi görünüyor.
8) Telefondan robota: Çalıştaylarda ilham veren bir başka demo da Romo’ydu. İlk görünüşte basit oyuncak bir araca benzeyen cihaz, üzerine akıllı telefon takıldığında bir anda hareket eden ve sizinle iletişime geçen robota dönüşüyor. Etkileşimde yeni bir devir başlayacak gibi görünüyor.
9) Durum bazlı pazarlama: Bütün pazarlamacıların hayali doğru anda doğru yerde doğru teklifi sunabilmek. Çalıştaylarda üzerine en çok konuşulan teknolojilerden biri de durum/kural bazlı çalışan platformlardı. Yukarıda bahsi geçen bütün teknolojilerin bu amaçla nasıl kullanılabileceği bolca tartışıldı.
10) Uçan nesneler: İnsanoğlunun uçma ve uçurma tutkusu yüzyıllardır evriliyor ve yepyeni teknolojilerin doğmasına neden oluyor. Geçen sayılarda detaylıca incelediğimiz drone’lar bu çalıştayların da gözde teknolojilerden biriydi. Mal sevkiyatında yapacağı devrimden, yeni ürün tanıtım fikirlerine kadar pek çok alanda drone’lar pazarlama dünyasının da ayaklarını yerden keseceğe benziyor.
Evet, deneyimlediğimiz 10 teknoloji bunlardı… Pazarlamanın geleceğine sizce en fazla hangisi etki edecek?