Evlerde misafirlere oda kalmadı

PAYLAŞ

Emlakjet’in ev kullanımına yönelik hazırladığı Ev Kullanım Alışkanlıkları araştırması yayınlandı. Araştırmaya göre ülke geneli daha geniş ve ferah evlerde yaşarken, metrekare fiyatlarının daha yüksek seyrettiği Marmara ve Ege bölgelerinde tersi bir eğilim gözleniyor.

  • Çekirdek aile yapısı hakimiyetini ilan etmiş görünüyor. Türkiye genelinde yüzde 78’lik bir kesim 2 ila 4 kişilik evlerde yaşıyor. 5 ve üzeri hane nüfusunun ağırlık kazandığı bölgeler Doğu ve Güneydoğu Anadolu.
  • Kapısı yalnızca misafir geldiğinde açılan salon dönemi geride kalıyor. 2 haneden 1’inde tüm aile bireyleri en çok salonda vakit geçiriyor. Misafire özel salonu olan evlerin oranı yalnızca yüzde 22.
  • Balkon ve bahçeler nefes alma alanı olarak önem taşıyor. Her 10 evden 9’unda balkon ya da bahçe var ve en çok aileyle vakit geçirmek için kullanılıyor.
  • Misafirlik sıklığı azalmış olsa da sürdürülen bir gelenek. Hanelerin yüzde 63’ünde haftada bir veya daha sık misafir ağırlanıyor.

Yeni nesil emlak bulma sitesi Emlakjet, Türkiye’nin 7 bölgesinde ev yaşamının nasıl şekillendiğini ortaya koymak üzere Adgager araştırma şirketiyle birlikte gerçekleştirdiği Ev Kullanım Alışkanlıkları çalışmasının sonuçlarını açıkladı.

Üç haneden biri 120 metrekarenin üzerinde

Araştırmaya göre Türkiye’de hanelerin yüzde 35’i 120 metrekareden büyük, yüzde 28’i 100-120 metrekare arası, yüzde 22’si 80-100 metrekare arası evlerden oluşuyor. Daha geniş ailelerin ağırlıkta olduğu ve arazinin daha kolay bulunabildiği doğuya gidildikçe metrekareler büyüyor. 120 metrekareden büyük evlerin oranı Güneydoğu Anadolu’da yüzde 71’e, Doğu Anadolu’da yüzde 47’ye çıkarken, metrekare fiyatlarının daha yüksek olduğu Marmara Bölgesi’nde ilk sırayı yüzde 28 ile 80-100 metrekare arası evler alıyor.

Evler büyük, hanehalkı sayısı küçük

Türkiye’de özellikle 80’li yıllardan itibaren artan şehirleşme, sanayileşme ve modernleşme sürecinin bir sonucu olarak hanehalkı büyüklükleri 2-4 kişi arasında yoğunlaşmış görünüyor. Çekirdek ailenin hakimiyetini gösteren bu tabloya göre 2, 3 ve 4 kişilik hanelerin her birinin oranı yüzde 26 olurken, 5 ve üzeri hanelerin oranı yüzde 14. Bölgesel bazda bakıldığında Marmara Bölgesi’nde yüzde 33 ile 2 kişilik haneler ilk sırayı alıyor. 5 ve üzeri hanelerin oranı ise Güneydoğu Anadolu’da yüzde 42’ye, Doğu Anadolu’da %36’ya, Karadeniz’de yüzde 27’ye çıkıyor.

Aile içi sosyalleşmenin merkezi salon oldu

En güzel odanın misafirlere ayrıldığı evler geçmişte kalırken, özellikle batıda tüm alanlarının aktif olarak kullanıldığı bir dönem yaşanıyor. Türkiye genelinde yalnızca misafir geldiğinde kullanılan bir salonu bulunduğu söyleyenlerin oranı yüzde 22. Yani yalnızca 5 evden birinde misafir salonu bulunuyor. Bu konuda bölgesel farklar ise dikkat çekici. Marmara Bölgesi’nde bu oran yüzde 13’e, Ege Bölgesi’nde yüzde 19’a gerilerken; Güneydoğu Anadolu’da yüzde 61’e, Doğu Anadolu’da yüzde 56’ya yükseliyor.

Bununla birlikte her 2 haneden 1’inde tüm aile bireyleri en çok salonda vakit geçiriyor. Salonu yüzde 31 ile oturma odası izliyor. Oturma odasının aile içi sosyalleşmede salonun öne geçtiği bölgeler ise yüzde 59 ile Güneydoğu Anadolu, yüzde 45 ile Karadeniz ve yüzde 44 ile Doğu Anadolu.

Misafirlere özel oda ayırma oranı azalsa da Türkiye genelinde hala misafir ağırlama geleneği sürdürülüyor. Hanelerin yüzde 63’ünde haftada 1 veya daha fazla misafir ağırlanıyor. Yılda 1-2 kez misafir ağırlayanların oranı yüzde8. En misafirperver bölge ise haftada 1 veya daha sık misafir ağırlama oranının yüzde 78’e çıktığı Karadeniz.

Balkon ve bahçede sosyalleşmeyi seviyoruz

Araştırmaya göre, balkon ve bahçeler evlerde nefes alınacak alanlar olarak görülüyor. Her 10 haneden 9’unda balkon ya da bahçe bulunurken, bu alanları aileyle vakit geçirmek, yemek yemek, misafir ağırlamak gibi sosyalleşme amaçlı kullananların oranı toplam yüzde 50. Çamaşır asmak ve sigara içmek için kullananlar yüzde 36 iken, depo haline getirenlerin oranı yalnızca yüzde 4. Bu da bir dönem hayli yaygın olan balkonu kapatarak ev kullanım alanına katma eğiliminin gerilediğini gösteriyor.

Bölgesel olarak bakıldığında Güneydoğu Anadolu’da hanelerin tamamında balkon ve bahçe bulunduğu ve yüzde 68 oranında sosyalleşme amaçlı kullanıldığı görülüyor. Sosyalleşme amaçlı kullanım yine sıcak iklimler olan Akdeniz’de yüzde 63, Ege’de yüzde 55 oranıyla hayli yüksek seviyede bulunuyor.

Geceleri yatak odasına dönüşen oturma odaları geride kalıyor

Batıda hanehalkı nüfusunun azalması, doğuda metrekarelerin büyüklüğüyle birlikte hane sakinlerinin kendi odalarına sahip olma oranı artıyor. Oturma odasının geceleri uyumak için kullanıldığı hanelerin oranı yalnızca yüzde 36 seviyesinde bulunuyor. Burada en yüksek oran yüzde 47 ile Doğu Anadolu’da gözleniyor. Aynı zamanda Türkiye genelinde hanelerin yüzde 93’ünde bir odada en fazla 2 kişi uyuyor. Bu oran Doğu Anadolu’da yüzde 80’e, Güneydoğu Anadolu’da yüzde 84’e geriliyor.

Mutfaklar da önemli sosyalleşme alanları

Ayrı bir yemek odasına sahip olma oranı yüzde 4 ile çok düşük seviyede bulunuyor. Yemek yemek için en çok tercih edilen alanlar yüzde 45 ile mutfak ve yüzde 31 ile salon. Mutfakta yemek yeme oranı Güneydoğu Anadolu ve Karadeniz’de yüzde 61’e, İç Anadolu’da yüzde 55’e çıkıyor.

Mutfaklar, aile içi sosyalleşmede de unutulmayan alanlardan. Katılımcıların yüzde 14’ü aile bireylerinin en çok mutfakta vakit geçirdiğini söylüyor. Bu sonuçlar birlikte yemek hazırlanan, yenen ve sonrasında sohbet edilen mutfak kullanımının varlığını ortaya koyuyor.

Tüm Türkiye evin yaşanabilir olmasında lokasyonun önemi konusunda hemfikir

Araştırmaya katılanların %74’ü bir evi yaşanabilir kılan en önemli özelliğin lokasyonu olduğunu belirtiyor. Lokasyon tüm Türkiye’de en öne çıkan unsur olma özelliğini koruyor. Emlakjet ilanlarında aranan evin hem fiziksel hem sosyal konumu hakkında ayrıntılı bilgilere ulaşılabiliyor. İlanların yakın mesafedeki önemli yerlere uzaklığını ve ulaşım yollarını gösteren “Ulaşım Bilgisi”, evin çevresindeki sosyal ve kültürel ortam hakkında bilgi sunan “Çevrede Ne Var” ve Endeksa iş birliği ile sunulan evin bulunduğu bölgenin nüfus yoğunluğu, yaş ortalaması, eğitim düzeyi, seçim sonuçları gibi verileri içeren “Bölgesel Analiz” ev arayanların doğru lokasyonu seçmesi açısından önemli destek sunuyor.

Araştırma hakkında:

Adgager platformu üzerinde 8 Ekim 2017 – 15 Ekim 2017 tarihleri arasında, Türkiye’nin 7 bölgesinde nufüs dağılım yüzdelerine göre 1000 kişi üzerinde online olarak gerçekleştirildi.

Başlıksız-1 Başlıksız-2 Başlıksız-3 Başlıksız-4

Bilginin alabildiğine demokratikleştiği bir dönemden geçiyoruz.

Tabiri caiz ise her taraftan bilgi akıyor. Ancak bu bilgi deryasını yorumlayıp anlamlı sonuçlara ulaşmak, nitelikli veriye dönüştürmek hiç de kolay değil. Özellikle de değişimin ve dönüşümün temel prensip olduğu pazarlama sektöründe…

Araştırmalarımız, okurlarımızın pazarlama ve pazarlama iletişimi sektöründe daha derinlikli bilgilenme talepleri olduğunu gösteriyor.

Türkiye’nin ilk pazar araştırmaları bankası

Bu tespitten yola çıkarak okurlarımıza; tüketici iç görüsünden makro trendlere, sektörel gelişmelerden itibar ölçümlerine kadar çeşitli konularda araştırmalar sunmak için çalışmalarımızı hızlandırdık.

Bundan böyle her hafta www.marketingturkiye.com.tr sitesinin “Araştırmalar” sekmesinde farklı alanlara ışık tutan kapsamlı araştırmalar sunuyoruz.

Araştırma Özel Bölümü Abonelik Bedeli: 250 TL(KDV dahil)
Araştırma Özel Bölümü ve Marketing Türkiye Dergi Abonelik Bedeli: 400 TL (KDV dahil)
* Abonelikler 12 aylıktır.

Havale için IBAN:
TR86 0006 2000 3570 0006 2000 53
Önemli not: Ödemenizi havale ile yaptıktan sonra lütfen dekontunuzu satis@rotayayin.com.tradresine bir eposta ile gönderiniz.