Bunun adı birleşmek değil, dönüşmek

PAYLAŞ

2018 yılına girerken bünyesinde faaliyet gösteren tüm yaratıcı ajanslarını tek bir yönetim altında toplamıştı Havas İstanbul Creative Group. Sürecin mimarı olan ve grubun geleceğine yön verecek isimler; Serhat Akkılıç, Cüneyt Devrim, Ergin Binyıldız ve Ceren Çubukçu ile hem bu önemli dönüşümü hem de Türkiye’deki kreatif iklimi konuştuk.

Söyleşi: Berkan Kişin

Ülke olarak uluslararası seviyelerde işler çıkarmakta zorlanıyoruz. Türkiye’de reklamcıların önündeki en büyük engellerin neler olduğunu düşünüyorsunuz?

Cüneyt Devrim: Yetenek olmadığı kesin. Bakış açımız ve ülkece içinde sıkıştığımız bazı kalıplar olduğunu düşünüyorum. Büyük reklam pazarlarında ciddi bir finansal büyüklük ve inanılmaz rekabet var, iyi iş çıkarmadan var olmak çok zor. Küçük ülkeler ve pazarlardaki ajanslarda ise bu iklimden çıkmak, sesini duyurmak, bölgesel büyümek için bir çaba ve gereksinim var. Onlar da bunun peşindeler. Biz büyüklük ve konum olarak ikisinin ortasındayız.

Ergin Binyıldız: Düşünce ve onay süreçlerimize endişeler yön veriyor. Bu yüzden denenmiş ve başarısı garantili görülen yöntemler her zaman çok daha kolay hayata geçiyor. Sıra dışı işler, kendisini öğrenilmiş çaresizliğin dışında tutabilen kreatif beyinlerle bu fikirlerdeki kıymeti gören, komplekssizce ve korkusuzca hayata geçirebilecek reklamverenin denk gelmesine bağlı. Bu da çok sık olmuyor.

2018 ile birlikte yeni bir yapıyla hizmet vermeye başladınız? Grup olarak neden böyle bir adım atma gereği duydunuz?

Serhat Akkılıç: Dünyanın en büyük 6. networkü olan Havas, yeniden yapılanmadan sonra Türkiye’de dört bağımsız kreatif ajansla hizmet veriyoruz. Project House zaten Türkiye’nin en köklü dijital uzmanlık ajanslarından biriydi. 19 yıllık geçmişi var ve teknoloji ihraç ediyor. Bu alanda da devam edecek. Havas Istanbul amiral gemimiz, dijital DNA’yı tamamen özümsedi ve en önemlisi bu süreç geçmişte yaşanan bazı örnekler gibi zoraki olmadı. Engage, gruptaki yeni nesil ajansımız, Havas Istanbul’un rakiplerinden biri. Son bir yıldır çok hızlı bir büyüme içerisinde. Sağlık alanında beş yıla yakındır verdiğimiz hizmetleri Havasa Health çatısı altında birleştirdik. Her bir ajansın bağımsız ekipleri ve sistemleri var ve kendi yollarında ilerliyorlar. Bu yapılanmayla sektörde grup olarak varlığımız daha da artacak. Bugünün iletişim iklimi reklamcılığın yeniden tanımlanmasını gerektiriyor. Şu anda yaptığımız da aslında dijital birleşmesinden öte yepyeni bir tür yaratmak.

Cüneyt Devrim: Entegre iletişim artık bir alternatif değil, gittikçe bir ihtiyaç haline geliyor. Reklamveren için tüm kanallarda doğru stratejiyi, doğru fikri kayıp vermeden uygulayabilmek çok önemli. Sadece Türkiye değil dünya da ciddi bir dönüşüm içinde. Entegre bir yapıyla çalışmak sadece strateji olarak değil, reklamverene hizmet alırken hızlı aksiyon alabilmeyi, uçtan uca iletişim çözümü alabilmeyi ve son dönemde daha da önemli hale gelen finansal verimliliği sağlıyor. Havas’ın globalde beş sene önce başladığı bu entegre iletişim yapısı için biz kendi içimizde uzun zamandır çalışıyorduk. Sonunda bu sene başında fiziksel olarak hayata geçirmeyi başarabildik.

360 derece iletişim hizmeti veren ajanslarda son dönemde büyük bir artış görülüyor. Sizi farklı kılan özellikler neler olacak?

Serhat Akkılıç: Grubun küresel stratejisinde tüm networklerden ayrılan önemli bir nokta var. Biz bu meseleyi içerik ve eğlence kategorisindeki en büyük holding olan Vivendi’ye bağlı olarak tüm dünyada farklı bir iletişim türüne geçiş fırsatı olarak görüyoruz. Türkiye’deki adımlarımız da dünyadaki bu stratejiyle paralel olacak. Veri anlamlandırma ve buna özgün içerikle başlayan, içerik ve eğlence endüstrisine doğal olarak gömülü, teknoloji katmanıyla mükemmelleşmiş, tüm dokunma noktalarını ören bir iletişim yaklaşımı olarak görüyoruz.

Cüneyt Devrim: Öncelikle yeni yapıda Havas ve Project House ekiplerinde o kadar değerli bir birikim birleşmiş durumda ki 360 derece iletişimi “-mış gibi” yapmadığımızı rahatlıkla söyleyebilirim. Tabii en kritik noktalardan biri tek çatı altında birleşmek değil, dönüşmek. Bunun için iş yapış şekillerimizde de yeni yöntemler üzerinde çalışıyoruz. Müşteriler uzun yılladır aynı iletişim hedefi için birçok farklı ajansla IMC süreçlerini yürüterek ilerlemeye çalıştılar. Biz şimdi 360 derece hizmeti kendi entegre yapımızda vermeyi vadediyoruz.

Ceren Çubukçu: Biz 360 derecenin herhangi bir açısını kendi önceliklerimiz, kaynaklarımız doğrultusunda önceliklendirmeme lüksüne sahibiz. Hatta çoğu zaman her markanın ihtiyacının da 360 olmadığını düşünüyoruz. Hiçbir disiplin bizim için diğerinden üstün değil… Önemli olan marka için özgün ve doğru olanı bulabilmek. Bünyemizde 360’ın her derecesinde farklı ve oldukça tecrübeli kaynak var ve ekipleri markanın önceliklerine göre tek hizmet altında toplayabiliyoruz. Diğer ajanslardan farklı olarak markaların yıllardır süreci bizim içimizde yöneten bir Integrated Communications Director pozisyonumuz da var. Sürece hem ajans hem marka gözüyle bakabiliyoruz.

Ergin Binyıldız: Herkesin bir uzmanlık alanı var ve olmaya devam edecek. Ama herkesin, elimizdeki tüm imkânlardan haberdar olmasını, iletişimin farklı disiplinlerindeki jargon, kaynaklar ve olasılıklara hâkim olmasını, bunları düşünce süreçlerine dâhil etmelerini istiyoruz. İnsana yatırım yapıyoruz ve buraya gelen herkesin, çok daha donanımlı iletişimciler haline gelmesini hedefliyoruz.

Yeni yapılanmadan bugüne kadar aldığınız sonuçları değerlendirirseniz, gelecek dönem için ön görüleriniz nelerdir?

Ergin Binyıldız: Ekiplerimiz, konfor alanlarının dışına çıkarak kendi disiplinleri dışındaki alanlarda fikir üretmeye başladılar bile. Havas kendisini geliştirmek isteyen yetenekli insanlar için sadece başarıları ve sağladığı olanaklarla değil çalışanlarına bireysel seviyede kattıklarıyla da gerçek bir çekim merkezi olacak.

Serhat Akkılıç: Mühendislerle şairlerin iş ürettiği ve bunu zoraki değil, tutkuyla yaptıkları bir ajans kültüründe yeni nesil işler çıkabiliyor. Bünyemizdeki ajanslarımızın bu yıl Cannes’a gönderdiği işler, bu yeni nesil yaklaşımın ilk adımları. Yapılanmanın ardından daha 5 ay olmamışken grubun kazandığı konkurlar ve farklı ajanslarımızı seçen 8 yeni marka, yapacaklarımızın ön izlemesi.