Sosyal medyanın reddedilemez etkisi

Dizi oyuncuları arasındaki ısmarlama aşk ilişkileri, incir çekirdeğini doldurmayan haberleri “flaş, skandal, yok böyle bir şey” başlıklarıyla internet sitelerinde yer alınca doğal olarak bahsi geçen diziye ilgi artıyor. Gündem inanlamakta zorlandığımız çetrefilli konularıyla Maslow’un sevilmek, korunmak gibi temel ihtiyaçlar kategorisine dahil ettiği duygulara hitap eden dizilerin şansı çok daha fazla. Genç nüfusumuz reytingleri de etkiliyor. Kendini başrol oyuncusuyla özdeştiren gençlik, sosyal medya üzerinden olumlu, olumsuz yorumlar yapıyor. Bu yorumların sayısıyla dizilerin izlenme oranları arasında doğrudan ilişki var. Dizi hatta o bölüm ne kadar çok konuşuluyor, konuşturuluyorsa o kadar ilgi alıyor. Dolayısıyla kanal yöneticileriyle yapımcı şirketlerin sosyal medyayı profesyonelce yönetmesi gerekiyor ki iş şansa bırakılmıyor çok da iyi yönetiliyor!

5 milyar TL’lik reklam pastasının aslan payını (%57) televizyon alıyor. Bu nedenle televizyon kanalları “en iyiyi” bulmak durumunda. Daha sezon başlamadan dizilerle ilgili “aman duyulmasın” diyerek medyaya servis edilen PR çalışmaları da işi bir parçası. Görülüyor ki bu sezon iyi hazırlanılmış. Hazırlanmaktan kastedilenin diziler çünkü reytingdeki bariz farkı diziler belirliyor. Televizyon ayrı bir dünya, anlamak zor, kendi matematiği var.

Televizyon ölçümünde güvenilirliği sağlamak üzere kurulan TİAK üzerinde tartışmalar süre giderken her kanal hatta dizi kendi “reyting savaşını” vermek durumunda. İzleme oranlarını kayıtlara geçiren Kantar Medya’nın Mart-Ağustos arasında kanalların izleme oranlarını; Star TV, Kanal D, ATV, FOX TV, Show TV, Samanyolu TV, TRT 1, Kanal 7, TRT Çocuk ve Kanaltürk biçiminde yani iddialı diziler reytingleri belirliyor.

Ne kadar yorum o kadar izlenme

Somera sosyal medya ölçümü yapan şirketlerden. Eylülde başlayan yeni sezonu sosyal medyadaki yorum sayısını ölçümlemiş. Bu sayılardizilerin kaderini belirlemesi açısından önemli. Yeni sezonda sosyal medya en çok konuşulan diziler ve bölüm başına atılan tweet sayısı dizinin geleceğine ilişkin bir fikir veriyor. Reklamveren bütçesini kullanırken izlenme oranı yüksek dizileri tercih ediyor.

Medcezir açık ara önce bölüm başına 67.789 tweet ile yine Star TV’de yayınlanan19.307 tweetle ardından gelen Reaksiyon’dan çok önde. Elbette Medcezir bir gençlik dizisi, tweet satısının yüksek olmasına şaşırmamalı. Reaksiyon henüz ısınıyor ancak konusu epey ağır. İzleyenlerinin profilinden ötürü kişisel yorumları sosyal medyada görmek mümkün olmayabilir. Kendinden söz ettiren diğer diziler de sırasıyla; Yedi Güzel Adam (14.916), Kiraz Mevsimi (14.622), Kurtlar Vadisi Pusu (11.971), Fatih Harbiye (10.890), Ulan İstanbul((10.439), Karadayı (9.215), Kaçak Gelinler (7.814), Kara Para Aşk (6.890)

Pazarlama biliminde başlangıçtan itibaren hiçbir şey şansa bırakılmaz. Vida üretiminden çok bileşenli bir hizmet satışına kadar her alanda geçerli bu kural ölçme üzerine kurgulanır. Her ne kadar reklam bütçeleri bilimsel veriler ışığında adil dağıtılmıyor söylemleri yüksek sesle söyleniyorsa da ölçümlemeyi dikkate almak iyi olur. Yorum sayısını arttırmak reyting oranının artırmak için iyi bir hamleolabilir.

Satışlarını artırmak isteyenlere öneriler

Gerçek zamanlı, anında pazarlama, doğru anda pazarlama tanımları her ne kadar ekonomik krizle battıysa da İskandinav Havayollarının/SAS’ın Gerçeklik Dakikaları adı verilen uygulamasını hatırlatıyor. SAS’ta işin esası şuydu, “Müşterilerinizi iyi tanıyın ve ihtiyaçlarını proaktif bir biçimde karşılayın”. Elbette o zamanlar internetin nimetleri yoktu ama o dönem için epey devrimci bir yaklaşımdı.

Müşterilerin sadakat kurallarını hiçe sayıp tercihlerini rakipten yana koyduğu “bugünden” başlayarak müşteri bilgilerinin değeri giderek artacak. Turkcell’in sponsorluğunda hazırlanan “Pazarlamanın Geleceği” adlı raporda dijital üzerinden değişen dünyayı anlamak üzere rehberlik edilmiş. Kısaca SAS’ın el yordamıyla bulduğu Büyük Veri yönetimi ve kullanımı anlatılıyor. Satışı arttırmanın yolu doğru zamanda tüketiciyi yakalamak da diyen rapor epey detaylı ama 4 nokta önemli; 1-Önce elde ne var ona bak 2-Veriyi anlamlı hale getir, sadeleştir 3-Tam da ihtiyacı olduğu anda öneri getir 4-İlişkiyi sıcak tut, sürdür. Daha fazlası için Turkcell’denPazarlamanın Geleceği raporunuonline olarak isteyebilirsiniz.

Markaları gizliden izleyip not vermişler!

Gizli müşteriler taammüden markaları, mağazaları ve satış kadrosunu izliyor ve rakiplerle de kıyaslayarak not veriyor. MethodResearchCompany’nin Mükemmel Hizmet Noktaları paneli de gizli müşteri ölçümlemesi yapmış.

Mağaza tasarımları en beğenilen markalar;Sony 90, Samsung 88 Bosch 86. Sektör ortalaması 81.

Banka kuyruğunda beklemek kabus. Ancak bankacılıkta genelinde kabul gören ortalama 75. Anadolu Bank 90, Albaraka Türk 85 ve HSBC 82 ile en az bekletenler olmuş.

En güler yüzlü perakende zincirinde sektör ortalaması 60. Oldukça düşük yani tüketici satış elemanının muamelesine razı. Bu kategoride A101, 80 ile en güler yüzlü market zinciri seçilmiş.

Otomobilciler en iyi müşteri uğurlaması yapanlar. Normal! Alan memnun, satan memnun. Türkiye ortalaması uğurlamadagenel olarak 70. Otomotivde bu oran 90’a, beyaz eşyada 82’e ve GSM’de 80’e çıkıyor.

Uğurlamada 70’lik Türkiye ortalaması bize halkımızın satın alma sonrasında beklentisinin pek de yüksek olmadığını, satış sonrası hizmetlerden memnun kalmadığını ama kendisini memnun edenleri de unutmadığını gösteriyor. Unutmayalım Pazarlamanın Geleceği raporunda sözü edilen sürdürülebilir ilişkilerin kurulduğu gerçeklik anı bu andır.

Kaynak: Zaman

İLGİLİ HABERLER