Pazarlamanın direksiyonunda artık yapay zeka var

Artificial Intelligence yani yapay zekayı bilimkurgu filmlerinden çok iyi tanı­yoruz. Sevmeyi öğrene­bilen robotlar, insanlığı ele geçirmeye çalışan akıllı makineler ya da tüm dünyayı kendi bilincini oluştura­rak yöneten bilgisayarlar; Hollywood’un uzun süredir en sevilen konularını oluş­turuyor. Ama artık yapay zeka sadece bir film konusu değil. Yapay zeka artık pek çok sektörde devrim yaratan bir teknolo­ji… Farkında olmasak da hayatımızın pek çok alanında bizi yönlendirmeye başladı bile. Pazarlama dünyası için de gelecek ve en önemli devrim AI (Yapay Zeka) olacak gibi öngörülüyor.

Siri’nin net dönüş oranı yüzde 78,5

Yapay zeka zaten hayatımızın birçok ala­nına markalar tarafından biz farkında olmadan kullanılır du­rumda. Arkadaşınızla sohbet ederken “Bu yaz Miami’ye gitsek ne güzel olurdu” cümlesini bitirir bitirmez Instagram’da karşınıza Miami’deki otel listesi çıkınca şaşırıyor musunuz? Mesela Yemek­sepeti’ne online olarak giriyor ve canlı destek kısmında sipariş durumunuzu soruyorsunuz. Biz bir insanla yazıştığımızı düşünü­yoruz oysaki görüştüğümüz birer chatbot yani yapay zeka yazılı­mı. CRM alanında bir devrim! Benzerini akıllı cep telefonlarımız­da da kullanmaya başladık. Örneğin yeni günlük hobilerimizden bir Apple’ın Siri’sini yanıltmaya çalışmak. Cevap bulamayacağı sorular üretmek ya da kimsenin daha önce almadığı bir yanıt çı­kartabilmek… Yeni arkadaşımız, kişisel asistanımız Siri! Verilere göre Siri’nin net dönüş oranı son güncellemelerle yüzde 78,5’e çı­kıyor ki bu süpervizöründen destek almadan sorun çözebilen bir call-center çalışanından çok daha yüksek bir oran.

Yapay zeka ile müşteri temsilcisi gideri minimuma inecek

Chatbot’ların yani akıllı CRM yazılımlarının gelişerek ileride müş­teri çözüm ve iletişiminde tek kanal olacağı öngörülüyor. Chat­ botlar’ın robotik bir görüntüyle alışveriş merkezleri danışmalarında, şirket giriş­lerinde yer alması planlanıyor. Çocuk­ların eğlenceli sorularını yanıtlayabilen kuklalar ve robotlar Disneyland’de çok­tan yerini aldı bile. Onlar için danışma bölümünde size istediğiniz mağazanın yerini tarif etmek hiç de zor değil. Bu gelişim özellikle markalar için çok bü­yük bir gider kalemi oluşturan müşteri temsilcisi giderlerinin minimuma in­mesi anlamına geliyor. Yapay zekayla sadece büyük markaların değil bir yazı­lım alarak bütün markanın doğru CRM yönetimini yapabilmesi artık mümkün. Böylece rekabette küçük marka-büyük marka farkı, en azından CRM alanında kalmayacak.

Netflix’in başarısının sırrı yapay zeka

Yapay zeka yazılımları müşteri davranış ve satın alma alışkan­lıklarını inceleyerek en çok satın alma potansiyeli olan ürünleri karşımıza çıkarıyor. Netflix izleyicisiyseniz aslında anlatmak is­tediğimi farkında olmadan yaşıyorsunuz demektir. Her kullanıcı­nın abone olduktan sonra uzun süre başından kalkamadan, tüm vaktini geçirdiği içerik platformunun başarısının altında yarattığı özel içerikler kadar seçim trendlerine göre karşınıza en uygun dizi ya da filmi çıkartan yapay zeka yazılımları yatıyor. Kısacası “Bunu beğendiniz o zaman bunu da beğenebilirsiniz” diyebilen AI plat­formları pazarlamanın en önemli ürün danışmanları konumun­da. Bu yazılımlar amazon.com’da karşınıza alışveriş trendlerine göre sevebileceğiniz kitapları,videoları, kıyafetleri çıkartabiliyor. Instagram’da takip etme potansiyeliniz olan profilleri öne doğru sıralıyor. Web platformlarında ilginizi çekecek reklamlar ziyaret ettiğiniz önceki site ya da sosyal medya platformlarına göre şekil­lendirebiliyor.

Kontrol yapay zekada

Artık pazarlamanın alt yapısının direksiyonunda yapay zekalar var. Bir başka alan da endüstri 3.0 ya da nesnelerin interneti ola­rak adlandırdığımız objeleri birbiriyle konuşturan yapay zeka­lar… Buzdolabıyla marketi birbirine bağlayan yapay zekalar sizin yerinize azalan yumurtanın, biten suyun ya da bozulmak üzere olan peynirin uyarısını hem kullanıcısına verebiliyor hem de mar­kete otomatik sipariş geçebiliyor. En önemlisi alışveriş tercihleri ve müşteri kullanıcı trendlerini takip edebilmek için çok değerli veriler oluşturuyor. Akıllı buzdolabının merkeze gönderdiği hangi ürün ve marka ne kadar sıklıkla kullanılıyor bilgisi stok ve lojistik için çok önemli. Bu veriler üretim planlaması için de altın değe­rinde. Hangi ürünler kullanılmadan bozuluyor ya da mevsimlere göre ürün seçimleri nasıl değişiyor? Bunu doğru okuyan marka­ların stok maliyetlerini nasıl minimuma indirebileceğini düşüne­biliyor musunuz?

YouTube 1.9 milyar kullanıcısıyla TV’yi maziye gömdü

Biraz da beni bu yazıyı yazmaya iten sayılara bakalım. Son verilere göre yılda 1.4 milyar insan chatbot’larla iletişime geçiyor. 2020’de firmaların yüzde 80’inin chatbot’ları mutlaka bir departmanların­da kullanacağı öngörülüyor. 11 milyar objenin internete bağlı ol­ ol­duğu ve bu sayının 2020’de 50 milyara çıkacağı tahmin ediliyor. Yani potansiyel olarak birbiriyle konuşabilen 50 milyar nesneden bahsediyoruz. Bunun yaratacağı small/big data ve otomasyona bağlanabilecek potansiyeli düşünün. İnsan mü­dahalesi olmadan işleyecek bir arz talep zinciri oluşuyor. Hem kullanıcının hayatı çok kolayla­şacak hem de üreticilerin yükü hafifleyecek. Bir başka AI harikası platform Netflix an itibarıyla 150 milyon kullanıcıya ulaştı. Yıllık 8 milyar dolar kendine özel içerik üretim bütçesiyle dün­yanın en büyük yapım şirketi konumunda. Yani bu kadar çok özel içerikle klasik TV’nin kolayca ortadan kalkabileceği bir sır değil. Instagram ise 1 milyarıncı kullanıcını kutluyor ama bu kadar çok kullanıcıya rağmen siz ilginizi çeken kişi­ler ve markalarla AI yazılımıyla buluşabiliyor­sunuz. Çünkü artık ilgi alanınıza göre öncelikli içerikler ve kişiler karşınıza çıkıyor. YouTube ise 1.9 milyar kullanıcısıyla klasik TV’leri maziye gömmeye hazırlanıyor. Evet, dünya ve alışkan­lıklar değişiyor ama değişirken bir aktör daha aramıza katılıyor: Yapay zeka!

Gelecek çoktan geldi

Bu değişimi öngören markalar hızla yatırımlarını bu alana çevir­miş durumda. Sürücüsüz arabalar, kendi ihtiyaçlarını karşılayan mutfaklar, bırakın seveceğiniz içerikleri önünüze çıkarmayı sizin tercihlerinize göre şekillenen kişiye özel filmler yapan platformlar artık hayatımızda. Ve artık bunlar bilim kurgu filmlerinin konusu değil hayatın gerçeği. Tesla Model-X trafikte artık sürücü müda­halesi olmadan gidebiliyor. Amazon.com artık internet bağlantısı olan mutfak gereçlerinden direkt sipariş almaya başladı. Netflix ise Black Mirror dizisinin 5’inci sezonuyla kişisel tercihlere özel bölümler üretti.

Yani gelecek çoktan geldi. Pazarlama alanında daha az insan mü­dahalesi olan bir dönem başlıyor. Yakın geçmişte pazarlama dün­yasına havalı ajans başkanları yön veriyordu. Ancak gelecekte çok iyi AI yazılımları yapan IT yöneticileri onların yerini alabilir. Artık en ilginç reklamları yaratanlar değil yazılımla en iyi datayı yöne­tenlerin dönemi başlıyor. Yani tüketicinin kırmızıyı mı, maviyi mi daha çekici bulduğundan ziyade 001100 mı yoksa 110011 kodları­nın mı daha etkili olduğunu sorgulayacağımız bir dönem başlıyor.

Hazır mısınız?

İLGİLİ HABERLER