Nüfusumuzun yüzde 70’ine her ay maaş ödüyoruz

Türk ekonomisinin daha fazla girişimci ve daha fazla inovasyonla yükseleceğine inancım çok güçlü. Ancak geçtiğimiz ay sonu yayınlanan Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), “Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması 2013” verileri, girişimci sayımız ve bu konudaki isteksizliğimizi göstermesi açısından can sıkıcı.

TÜİK verileri, zengin-fakir ülkeler arasında kıyaslamalar da yapmış. Araştırmada Türkiye’nin hal ve gidişatını yorumlayabileceğimiz veriler de var.

Geçen yıl en yoksul yüzde 20 ile en zengin yüzde 20 nüfus dilimi arasındaki gelir farkı 7,7 kata çıkmış.

Geçen yıl, en yüksek gelire sahip yüzde 20’lik grup, toplam gelirden yüzde 46,6’lık pay alırken, geriye kalan yüzde 53,4’lük payın yüzde 6,1’i en düşük gelirlilere gitmiş. Orta sınıf her geçen yıl hem büyüyor hem de üretilen zenginlikten daha çok pay alıyor (yüzde 47,3).

Türkiye’ye gelince gelirin nüfusa dağılımındaki eşitsizlikte değişen bir şey yok yani zengin de fakir de aynı oranda ülkede yaratılan değerden geçmişte ne alıyorsa hâlâ onu almaya devam ediyor.

Nüfusun yüzde 15’i yoksulluk riski altında.

Araştırmaya katılanların yüzde 39,7’si sızdıran çatı, nemli duvarlar, çürümüş pencere çerçevesi gibi sorunları olduğunu,

Yüzde 42,2’si oturduğu konutta yalıtımsızlıktan dolayı ısınma sorunu yaşadığını,

Yüzde 65,4’ü hanesinin, konut alımı ve konut masrafları dışında taksit ödemeleri ve borçları olduğunu,

Yüzde 78,5’i evden uzakta bir haftalık tatili yapamadığını,

Yüzde 49’u beklenmedik harcamalar yaptığını,

Yüzde 75,5’i yıpranmış ve eskimiş mobilyalarını yenileme ihtiyacında olduğunu ancak ekonomik nedenlerle karşılayamadığını beyan etmiş.

Maddi yoksunluk oranı, 2012 yılında yüzde 59,2 iken 2013 yılında yüzde 49,7 olarak hesaplanmış.

Yüzde 20 girişimci, yüzde 70 maaşlı diğer yüzde 10 çalışmıyor

Bütün bu yoksulluk ve yoksunluğa rağmen halkımız, “Aylık cebime gireni bileyim.” diyor. Tercih edilen gelir modeli maaş ya da ücret. Çalışan nüfusun çoğu kamuda olmak üzere yüzde 48,3’lük bölümü maaşlı. Yüzde 19,7 sosyal transferler dediğimiz emekli-dul ve yetim yani yine maaşlı, yüzde 19,6 ise müteşebbislerden yani kendi işini yapan girişimcilerden.

Yüzde 19,6’lık müteşebbis gelirlerinin yüzde 67,3’ü tarım-dışı gelirlerden. Bu verilere göre nüfusumuzun yüzde 70’ine maaş ödeniyor. Çalışmayanları çıkarırsak geriye yüzde 20’lik bir girişimci kalıyor. Bu oranın yaklaşık yüzde 33’lük bölümü tarımda, yani kendi toprağını ekip biçiyor. Kaba hesapla 80 milyona doğru tırmanan nüfusumuzdan geriye girişimci olarak tanımlayabileceğimiz 6,5 milyonluk bir nüfus kalıyor.

Hesap ortada; bu yükü uzun süre kaldırmak mümkün değil. Ülkemizin ekonomik çıkışı, istihdamın artması ve büyümesinin garantisi daha fazla girişimcinin, daha verimli işler yapıp sürdürülebilir işletmelere sahip olmasına bağlı. Sözün özü, yeni girişimlere ve girişimcilere ihtiyaç var.

İyi iş her yerde öne çıkar!

Yurtdışına ne zaman akıl-fikir ürünlerinin yarıştığı organizasyona gitsem gördüğüm işlerden çok o işleri üretenler üzerinden bir genel nabız tutarım. 21’incisi yapılan ve daha çok yakın coğrafyamızdaki işlerin yarıştığı reklam festivali Golden Drum’daki işlere yine bu yaklaşımla baktım. Tüketiciye ulaşma konusunda internetin ağırlığı ne kadar artıyorsa da geleneksel mecralara hâlâ epey iş düşüyor. Yüreğe dokunan işler yaş grubu giderek düşüyor olmasına rağmen jüri üyeleri tarafından beğeniliyor. Doğru bir iç görüye dayanan zeki fikirler mecralarına göre iyi uygulanmışsa aradan sıyrılıyor, itibar görüyor. Bu yıl Türkiye’den 22 ajansın 184 işle katıldığı yarışmada 10 gümüş, 5 Altın ve 2 de büyük ödül kazanıldı. Kazanan ajansları ve kreatiflerini kutluyorum.

Golden Drum Uluslararası Reklamcılık Festivali’nin basın kategorisinden Türkiye’ye 8 ödül geldi. Arzum, Arçelik, Açık radyo Golden Drum alırken, Omo, Faber-Castell, Continental, İş Bankası ve Kanukte çiçek Silver Drum ödülü aldı. Festivalin “Açıkhava” kategorisinde de Türkiye, 2 adet Silver Drum kazandı. Bu ödüllerde Arçelik ve Koçtaş’ın reklam kampanyalarına verildi. 21. Golden Drum Uluslararası Reklamcılık Festivali’nin ‘Dijital’ kategorisinde de Radikal Gazetesi Silver Drum ödülüne layık görüldü. Festivalin ‘Radyo’ kategorisinde Siemens ve Akbank Golden Drum ödülü aldı.

Kaynak: Zaman

İLGİLİ HABERLER