İş dünyası Türkiye logosu altında birleşsin!

Tam bir yıl geçmiş, “Türkiye artık hamallıktan kurtulmalı” başlığıyla yazdığım yazının üzerinden. Hatırlatayım. “Türkiye logosu” hikâyesi epey eski.

Pek çok kez başlanmış, sürüncemede kalmış, tamamlanmamış. Tamamlanamamasının nedeni, çalışma için bir araya gelenler arasında bir uzlaşma sağlanamaması. Sürece liderlik edenlerin öncelikleri de değişince logodan vazgeçilmiş, bir nevi eleştirilerden de çekinerek risk alınmamış.

Geçtiğimiz hafta ülkemizdeki büyükelçilerin ekseriyetinin katılımıyla yapılan Mardin gezisinde Türkiye markası konusundaki hassasiyetimi ve sürecin daha öncekiler gibi dumura uğrayacağı kaygımı bildiğinden pek de zamanından önce duyulmasından endişe ederek, “Çalışmalar tamamlandı, pazar günü Cumhurbaşkanımızın katılımıyla çalışmamızın lansmanını yapacağız.” diyor, TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi. Demek ki bundan böyle konu Türk malları ve özellikle ihracatı olduğunda hep birlikte gönül rahatlığıyla kullanabileceğimiz bir logomuz olacak.

Yine hatırlayalım. Uluslararası marka danışmanlık ajansı Saffon tarafından bir buçuk yıl süren çalışma sonrasında 2013 Eylül’ünde Grand Tarabya’da yapılan beyin fırtınasında üç logo ve üç sloganı öne çıkarmıştı. “Türkiye Actived Potential, Türkiye Changemasters ve Türkiye Adapt Ability”. Benim tercihim, içimdeki özgüveni de yansıtan, “Değişimin Ustaları/Changemasters” olmuştu. Görüyorum ki son değerlendirmede tercihim iddialı bulunmuş. Seçim sunulanlardan biri değil de beyin fırtınasında önerilenlerden, “Turkey Discover the potential.” olmuş. Kabulümdür, çünkü “Gelin iş yapalım” diye çağıran, davetkâr bir slogan, büyüklenenden daha sempatik. Türkiye logosunun tanıtımında Kültür Turizm Bakanı Ömer Çelik ve Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci köklere, kültürel coğrafyaya ve dinamik iş dünyamıza değindiler. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ise slogandaki “potential”in “power” olmasını daha doğru bulduğunu söyledi. Acaba potential, power olarak değişir mi?

Büyükekşi’nin hedef odaklı yönetimini, işin ucunu nasıl bırakmadığını onu tanıyanlar iyi bilir. Bu kez de yanıltmadı. TİM Başkanı bitmeden başa dönen süreci tamamladı. Bundan böyle yamalı bohça gibi görsel açıdan defolu, algı itibarıyla aynı hedefe ateş etmeyen logolar dönemi bitti. İş dünyamıza bol ihracatlar diliyorum.

Küresel marka olma yolunda iddialı bir Türk şirketi

Bosna Müslüman direnişinin sembolü olan Mostar köprüsünün hikâyesini anlatan filmin sonunda “1993’ü unutma” yazıyor. Avrupa’nın ortasında 4 yıl boyunca dökülen kan unutulsun düşüncesiyle Mostar restore edilmiş, köprü ve eski şehir Unesco kültür mirası olarak korumaya alınmış. Her yıl bir milyon turistin geldiği şehirde hem Osmanlı’nın hem de unutulmasın diye son savaşın izleri hâlâ korunuyor. Yatırımlarının yönünü daha hızlı ve büyük büyüme hedefiyle yurtdışına çeviren LC Waikiki 100. yurtdışı mağazası için Mostar’ı seçmiş. LC Waikiki’nin 23 ülkede mağazası var. Balkanlar’da 26 mağaza için 40 milyon dolarlık yatırım yapmış. Bölgedeki en büyük Tük yatırımı LC Waikiki.

Bosna’daki fırsatlara değinen büyükelçi Cihad Erginay, Türkiye ile ticari ilişkilerin gelişmesi için Mostar’a doğrudan uçak seferi konulmasının önemine vurgu yapıyor. LC Waikiki Uluslararası Mağazacılık Genel Müdürü Yenal Gökyıldırım, 2009’dan bu yana büyük büyüme potansiyeli olarak görülen dış pazarlara yatırım yapan LC Waikiki’nin bir sonraki hedefinin uzak pazarlar olacağını söylüyor. Paris, Londra gibi şehirlere yatırım var mı sorusuna Vahap Küçük, “Şan şöhret olsun diye doymuş pazarlara yatırım yapılmayacak.” diyor. LC Waikiki’nin 3 bin 500’ü yabancı ülkelerde olmak üzere toplam 22 bin 500 çalışanı var.

Perakendenin başarı garantili 5 kuralı

Zamanlama; doğru zamanda doğru yerde olmak.

Ürün; kalite, zamanlama, moda.

Fiyat; en rekabetçi olanı verebilmek.

Lokasyon; mağaza için en doğru köşeyi bulmak.

Hizmet; en iyisi sunulmalı.

Hepsi olmazsa da en az üçünü tutturmak gerekiyor. Olmadı mı, artık sen de yoksun.

Peki, sürdürülebilir başarı için başka neler yapmak gerekiyor?

İşe odaklanmak, dikine büyümek.

Karşılıklı güven ve kurallara uyarak ortaklık kültürüne yatkın olmak, ortaklıklar yapmak.

Patron şirketi olmaktan kaçınmak ve en kısa sürede kurumsallaşmak.

Yapamayacağınız sözleri vermemek.

Bu kurallar, Nielsen verilerine göre tekstil sektörünün lider markası LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük’e ait. Ona kalsa, her şey dışardan doğru yapılmış gözüküyorsa da, “Epey hata yaptık, yolda zaman kaybettik!” diyor. Başkan Vahap Küçük öğrenme heyecanını yitirmeyenlerden. Hepimiz biliyoruz ki önemli olan hatalardan öğretiler çıkarmak.

Her yıl sektör rakamlarından daha hızlı büyüyen LC Waikiki geçtiğimiz yıl yüzde 25 büyümüş. 2023 hedefini Avrupa’nın en iyi 3 perakendecisinden birisi olmak ve 10 milyar dolar ciro yapmak olarak belirleyen şirket 2009’dan bu yana büyüme hedeflerine ulaşmak için yurtdışına yatırım kararı almış. Başkan Vahap Küçük, yüzde 45 büyüdükleri yurtdışındaki mağazalarının sayısını 1000’e çıkarmayı planladıklarını söylüyor. 2023’te 500’ü yurtiçinde olmak üzere toplam 1500 sayısına ulaşmayı planlamış.

2023 hedefinin yüzde 60’ı 6 milyar doları yurtdışı satışlarından elde edileceğini söyleyen Vahap Küçük, LC Waikiki’nin sürdürülebilir bir büyümeyle küresel bir marka olmak için şirketin yönünü yurtdışına döndürdüklerini söylüyor. Mağazalardaki 3 üründen 2’sini Türkiye’deki atölyelerinde üreten LC Waikiki kendi markasıyla yurtdışına açılıyor. Bu sadece LC Waikiki’nin küresel marka yolculuğu için değil diğer Türk markaları için de çok değerli bir karar. Başarısı, hedefi dünya pazarı olanlar için yol açıcı olacak.

Kaynak: Zaman

İLGİLİ HABERLER