Bankaların Dijital Dönüşüm Karnesi

Atıf ÜNALDI

Geçen uzun bayram döneminde bir dostumun cep telefonu kayboldu. Haliyle yeni bir telefon ve SIM kart aldı. Birkaç gün sonra…
PAYLAŞ

Geçen uzun bayram döneminde bir dostumun cep telefonu kayboldu. Haliyle yeni bir telefon ve SIM kart aldı. Birkaç gün sonra gördüğümde sıkıntılı olduğunu fark ettim. SIM kartla birlikte bütün bankaların sistemlerine erişiminde sorun oluşmuş. “Bütün bankalara teker teker SIM kartımın değiştiği bilgisini yollamam gerekiyor. Yetmiyor bir şubesine gidip imza atmam gerekiyor” dedi. “Peki, işlemleri daha kısaltan bir banka var mı?” dedim. “Evet” dedi. Sadece bir banka… Ben de bankaların dijital tara arını incelemeye karar verdim. Dijital ve mobil bankalar o kadar yoğun kullanılıyor ki; eminim çoğunuz ne demek istediğimi anlayacaktır. Hani genel bir söylem vardır, “yağmursuz havada şemsiye dağıtan ve yağmur yağdığında gelip alana banka denir” diye. Bu yazının asıl amacı dijital dönüşümü- nü tamamlayıp odağına müşterisini alan ve yağmur yağdığında ortadan kaybolmayan bir banka var mı onu anlamak…

Herkesin bir anısı vardır ya ben de bundan dört-beş ay önce Ankara’da cüzdanımı düşür- düm. İçinde kredi kartlarım da vardı. Düşürdüm diyorum zira nerede ne olduğunu bilme- diğim halde onun bana geri döneceğine çok inanıyordum. Kredi kartlarımı geçici bir süre için kapatmak istedim. Biri haricinde hiçbirinde bu özelliğin olmadığını gördüm.

O zaman gelin birlikte bankalara şöyle bir bakalım.

GARANTİ BANKASI

Altın Örümcek’in ilk yılında web sitesine ödül vermiştik. İkinci sene yine ödülü Garanti Bankası aldı. Bunu yıllar önce Sabah Kitapları Projesi’ni de birlikte yaptığımız ve Ali Fuat Erbil’in de içinde bulunduğu yenilikçi e-ticaret ekibinin başarısı olarak algılamıştım. Hatta kayıtları açıp bakarlarsa o yıl muhalefet şerhi koyarak “Garanti gelecek yıl da bu site ile gelirse oyumu vermeyeceğim” dedim. Garanti uzun yıllar o site ile ya- rışmaya katıldı. Ben de sözümü tutup bir süre oyumu ona vermedim. Sitede ash ile açılan bir kısım vardı ve benim gibi mobil kullanan üç-beş kişi için sorun oluyordu. Sonra onu kaldırdılar. Ama genel yaklaşım ve butonların yeri olarak ilk Altın Örümcek’i kazanan siteyle şu anki sitenin çok benzer olduğunu söylemeliyim. Sanıyorum son Altın Örümcek’te de çoğu ödülü Garanti kaptı. Sitede hâlâ eksikler olduğunu düşünüyorum ama genel görüş başarılı oldukları yönünde.
Mobil uygulamasında ise ilk çıktığından bu yana sanıyorum birçok tarafı değişti. Son birkaç yıldır, ciddi yenilikler ve tasarım anlamında ciddi iyileştirmeler görüyorum. Ulaşımı kolay ve geleneksel bankacılık uygulamaları açısından son

derece başarılı. Garanti’nin iki farklı uygulaması da var. Birisi iGaranti. Daha ilk tasarımı ile birlikte beta testini yaptığım ve beğendiğim bir uygulama. Ayrıca kart yönetimiyle ilgili bir BonusFlaş uygulaması var. Bağlanması pek kolay değil. Uzun süreli kullanımlarda da bence çok iyi değil ama kredi kartı kontrolü hiç fena değil.

YAPI KREDİ BANKASI
Yapı Kredi Bankası yıllar önce Superonline ile aynı grupta olmanın avantajını kullanamadı.
E-ticarete çok geç girdi. Ondan sonra da hep “follower” olarak konumladı kendini. Hatırlıyorum bir e-ticaret projemde Yapı Kredi VPOS bağlantısı için 15 gün VPOS yetkilisinin tatilden dönmesini beklemiştim. Dijitali bir türlü içine sindiremedi. Ara ara bu ortama dönmeye ve hızlı bir giriş yapmaya çalıştı. İlk yaptığı sitesinde leylekler uçurmak olmuştu. Son dönemde ise bilgisayar meraklıları arasında bir trend olan ama sokakta bir anlamı bulunmayan arama motoru stili bir web sitesine giriştiler.

Ben Yapı Kredi vesilesiyle bütün bankalara söylüyorum, insan makine iletişiminin doğal süreçlerine erişmesi için makinelerin öğrenmesi gereken daha çok şey var. Buraya ulaş- mak için yapay zeka servislerinin daha çok veri toplaması ve öğrenmesi lazım.

Yapı Kredi’nin mobil uygulamasına gelince. Güvenlikten kısarak kolay kullanıma yüklenmişler. Hızlı ve kolay kullanılan bir arayüzü var. Bu da kullananı çok mutlu ediyor. Ancak mobil uygulamadan yapılan işlemlerin sayısının az olduğunu gördüm. Bunun arttırılması gerekiyor diye düşünüyorum.

TÜRKIYE İŞ BANKASI

Son dönemde hızlı yükselen bir dijitali olduğunu söylemek lazım. Özellikle anlık promosyonları dikkat çekici. Alışverişinizi yaparken bir SMS ile size bir teklif geliyor. Buna başka bankada rastladığımı sanmıyorum. Yapılan harcamayı bir sonraki ekstreye atmak gibi konularda oldukça iyi çalışıyor. Web sitesi bana çok kurumsal geliyor. Sanki bireyseli hiç düşünmemişler. Eğlenceli hiçbir şey yok.
Mobil uygulamasına gelince… Öncelikle Türkiye İş Bankası’nın büyük İ harfi ile başlaması uygulamaları arama kısmından çağıranlar için özellikle android cihazlarda sorun oluyor. Aslında bankaların büyük çoğunluğu uygulamalarına bu şekilde erişilebileceğini hesaba katmamış gibi geliyor. Aramadan uygulamaya erişmek mümkün değil. Türkiye İş Bankası’nın uygulamasında en sevdiğim özellik giriş ekranını hızlandıran parmak izi okuyucuydu. Sanıyorum kişisel bilgilerin korunması yasası nedeniyle bunu uygulamadan kaldırmak zorunda kaldılar. Umarım mevzuatımız bu kolay kullanımları arttıracak şekilde yeniden düzenlenir. Türkiye İş Bankası’nın uygulamasında yeteri kadar fonksiyon olmadığını düşünüyorum. Kredi kartı tarafında o anda hesabıma nakit avans aktarma işlemini bile bulamadım. Ancak Türkiye İş Bankası’nın özellikle uçak bileti alma yapısı çok güzel çalışıyor. Hiç problem yaşamıyorsunuz. Puanlar, garip bilet yat artışları, anlamsız işlemler yok. Şıkır şıkır sonuca ulaşıyorsunuz.

AKBANK

Son dönemde özellikle kurumsal kimliğini çok güzel uyarlayan Akbank, aynı zamanda reklamlara da ağrılık verdi. Web sitesini de bu noktada toparladı. Çağrı merkezi en iyi çalışan, en iyi otomotize edilmiş banka olduğunu söylemeliyim. Tasarım olarak at yapıyı Garanti Bankası ile birlikte en iyi uygulayan banka. Arayüzü kolay, hızlıca kullanıma geçebiliyorsunuz. Ancak mobil uygulamasında işlem miktarı pek de fazla değil. Bunu en kısa zamanda arttırmalılar.

DIĞER BANKALAR

Özellikle internetten hizmet veren şubesiz bankaların uygulamalarında kendinizi hiç özel hissetmiyorsunuz. “İnternet kullanıcısının işini zaten kolaylaştı- rılıyoruz özel hissetmelerini sağlamaya gerek yok” bakışından hızlıca kurtulmalılar. Unutulmamalı ki her müşteri ayrı ve özeldir. Bu anlayışa da en yakın dijital banka Garanti olarak görülüyor.

PAYLAŞ