Türkiye’de blogger ve vlogger gerçeği

Murat Erdör

Tarihte biraz geriye doğru gittiğimizde, yaklaşık 15 yıl kadar önce web 2.0 teknolojilerinin gelişmesi, ağ günlüğü anlamına gelen blogların ve video günlüğü anlamına gelen vlogların gündelik hayatımızda daha fazla yer edinmeye başlamasına neden oldu. Temel düzeyde teknoloji okuryazarı olan herkesin kullanabileceği bloglar ve vloglar, geçen süre zarfı içerisinde özgür ve özgün mecralar haline geldi. Öte yandan kullanım amacına göre herhangi bir konuyu kendi üslubuyla kaleme alan bazı bloggerlar ve video içerik üreticisi bazı vloggerlar ise büyük kitleleri peşinden sürüklemeyi başardı.

Evrim süreci yaşandı

Dijitalleşme ile birlikte hayatımıza giren platformlar gün geçtikte rağbet görmeye devam ediyor. Son dönemlerde etkisini arttıran ve dikkat çekmeye başlayan bloglar da bu alanlardan bir tanesi olarak karşımıza çıkıyor. Bloglar; kullanım amaçlarına göre kişisel temasal, kurumsal bloglar ve topluluk blogları olmak üzere 4 ana kategoriye ayrılıyor. Öte yandan bu platformlarda konu ve üslup bakımından özgür olan içerik üreticileri bloggerlar ise hem iş hem de dijital dünyada önem kazanmaya devam ediyor. Bunun yanı sıra yükselişe geçen ve günümüzde Facebook’tan sonra en fazla kullanılan sosyal medya mecrası olan YouTube, ağ günlüklerini video içeriklerine adapte etmeyi başardı ve vlog ile vlogger kavramını dijital dünyaya kazandırdı. Ağ günlüklerinin video günlüklerine evrildiği bu süreçte vlog içerikleri ve vloggerlar dijital dünyanın trendler arasındaki yerini aldı.

Sosyal medyanın etkisi hissedildi

Günümüzde sosyal medya platformları aktif kullanıcısı sayısı bakımından 4 milyarı aştı. Dolayısıyla rakamlar göz önüne alındığında neredeyse dünyada her iki kişiden birinin en az bir sosyal medya mecrasını aktif olarak kullandığına tanık oluyoruz. Trendleri takip eden, güncelliğini koruyan ve özgün içerikler sunmayı başaran bloggerlar ve vloggerlar bu süreç içerisinde potansiyel hedef kitlelerine ulaşmayı başardı. Öte yandan sosyal medya kullanıcılarının fenomenlere olan ilgisi ve merakı ile videonun yazı ve görsel içeriklere göre önem kazanması da fenomenlerin vlog çekimleri yapmalarını sağladı.

Gelir kaynağı oluşturdu

Dijital platformlarda büyük ve sadık kitlelere ulaşmayı başaran bloggerlar ile vloggerlar; kurum, kuruluş, işletme ve markaların gözünden kaçmadı. Dolayısıyla iş birlikleri ve ticari anlaşmaların temelleri atılmaya başlandı. Web sitesi trafiklerinin beslenmesine, ürün ve hizmetlerin çok hızlı bir biçimde tüketiciye ulaştırılmasına yardımcı olan bloggerlar ile çalışmak isteyen kurum, kuruluş, işletme ve markaların sayısı ise giderek artıyor. Öte yandan dikkat çeken vlog içeriklerine yönelik sponsorluk çalışmaları da gerçekleştiriliyor. Özellikle dünya turu yaparak vlog içerikleri üreten vloggerlar ile büyük markalar sponsorluk iş birliklerini yıllık olarak yapmaya başladılar.

Moda ve kozmetik ön planda

Dünyada ve ülkemizde bloglar çeşitlilik açısından oldukça zengin ve hemen hemen her tema ve konu işleniyor. Öte yandan blog ve blogger tanınırlığı bakımından moda ve kozmetik alanlarının ön plana çıktığını görüyoruz. Dünyada en fazla tanınan bloggerlar arasında Danielle Bernstein, Chiara Ferragni ve Aimee Song yer alıyor. Ülkemizde ise Aşkım İrem Aktulga, Gizem Hatipoğlu ve Enfal Diner bu alanda göze çarpan isimler arasında.

Gezi ve günlük yaşam vlogları dikkat çekiyor

Vlog içeriklerinde en fazla gezi ve gündelik yaşam temalı videoların tüketildiğini görüyoruz. Başta YouTube olmak üzere birçok sosyal medya mecrasında yayınlanan vlog içerikleri yüksek izlenme sayıları ile dikkat çekiyor. YouTube’un en büyük iki kanalından bir tanesi olan PewDiePie, Fun For Louis ve Lost LeBlanc dünya çapında en çok tercih edilen vloggerlar arasında yer alıyor. Ülkemizde ise vlog içerik üretimi bakımından Emre Durmuş, Kafalar ve Orkun Işıtmak ön plana çıkıyor.

İLGİLİ HABERLER