Markalar neden logo değiştirmeye merak saldılar?

begum (1)

Begüm Egeli Bursalıgil

Burberry, Celine veya Balmain ile dikkatinizi çekmediyse bile Zara ile mutlaka çekmiştir. Sanki markalar arası (özellikle de giyim markaları) bir logo değiştirme yarışmasının tam ortasına düşmüş gibiyiz. Zara’nın sosyal medyada mağdur kaldığı alaycı yaklaşımlara bakarak yeni logosunun pek de olumlu karşılanmadığını söylesek de bu sonucu değiştirmiyor. Markalar harıl harıl logolarının üzerinde oynuyor! Peki markanın yarattığı hissiyatın önemli bir bölümünü üstlenen logo, trendler değişse, koleksiyonlar başkalaşsa da uzun yıllar varlığını aynen devam ettirmez miydi? Ne oldu da markalar logo değişimine merak saldı?

Değnek Kreatif Direktörün Elinde

Kısa geçmişi bir hatırlayalım. Yves Saint Laurent’in 2012’deki kabuk değişiminden sorumlu kreatif direktörü Hedi Slimane marka adına çok cesur bir adımı da logo kulvarında atmıştı. Markanın isminden “Yves” kısmını kaldıran Slimane, logoyu da buna göre yeniden düzenletti. Markanın içine girdiği büyük değişim logosuyla da bütünlük kazandı.

ysl-logo

2017’de Raf Simons Amerikan rüyasının kadim markası Calvin Klein’ın kreatif direktörülüğünü üstlendiğinde ilk işleme koyduklarından bir tanesi markanın logosunu tazelemek idi. Benzer şekilde Diane Von Furstenberg de logosunu değiştirmişti… Onları takiben 2018’de Balenciaga’nın kreatif direktörülük koltuğuna oturan Demna Gvasalia moda evinin logosunu yeniden tasarlattı. Buradaki patern’i görebiliyorsunuz değil mi? Hadi bir örnek daha vereyim. 2018’de Celine’e transfer olan Hedi Slimane bu sefer de Celine logosunda değişiklik yaptı. E harfinin üzerindeki aksan kalktı, harfler kalınlaştı.

celine-redesign

Kreatif direkörler markanın stiline, duruşuna, konuştuğu tona yön verirken logoyu da bunun içerisine dahil etmek istiyorlar. Bu değişimi markaya kattıkları kişisel bir imza niteliğinde görüyorlar. Tümü değil. Ama bunu isteyen kreatif direktör sayısında artış olduğu kesin. Her kreatif direktör değişimi ile birlikte marka da onunla birlikte evrim geçirmek zorunda mı (örneğin 2017’de büyük yankılar uyandırarak Calvin Klein’a geçen Raf Simons markadan çoktan ayrıldı) sorusu bir kenarda duradursun, logo özelindeki değişimin salt bu olguya bağlanmaması gerekir diye düşünüyorum.

balmain-logo

Kilit Kelime “Demode”

Peki logo ne zaman değişmeli? 2017’de Calvin Klein’a yeni logosunu armağan eden art direktör Fabien Baron’a göre “Logolar çok hızlı eskiyebiliyor. Demode kalabiliyor. Ancak yine de sırf değiştirmiş olmak uğruna logo değişimi yapılmaz. Yapılmamalı. Değişim ancak değişmesi çok önemli ise yapılmalıdır”. Logo değişimi için firmaların fitilini ateşleyen işte bu güncelliğini yitirme korkusu. “Ya yeni jenerasyona yeterince hitap etmezse”, “markanın dönemler arası uzanan dinamik kimliğini yansıtmazsa”, “yaşlı bulunursa” diye başlayan kaygılar silsilesi logo değişim yolunun taşlarını diziyor. İşte bu uğurda özellikle lüks segment markalar masalsı, avangard dokudaki logolarını bir bir bırakıyorlar. Gösterişli logoların kibirli ve hatta itici olduğu düşüncesi baskın geliyor. Dikkat ederseniz yenilenen versiyonlarda logolar hep daha genç, sade ve steril alternatifler ile değiştiriliyor.  Bakınız yeni Burberry, bakınız yeni Balmain, bakınız yeni Rimowa…

İLGİLİ HABERLER