Gerçek deneyimi sanala aktaran özelliklerde bugün: Search the look

PAYLAŞ

 

Berivan ATİK UX Researcher & Designer, Userspots
Berivan ATİK
UX Researcher & Designer, Userspots

Alışveriş yapma sürecimizin günden güne değiştiği bir gerçek. Web siteler dükkanlara, dükkanlar ise web sitelerine evriliyor. Kullanıcı deneyiminin son yıllarda yaşadığı değişime baktığımızda da yaşanılan gerçek deneyimlerin sanala taşınmaya çalışıldığını görüyoruz. Sohbet eder gibi doldurulan formlar, mesaj atar gibi çözülen sorunlar ve hediye paketi yaptırılabilen ürünler vs. gibi.. Günümüz e-ticaret siteleri ve aplikasyonlarında da, bu gerçeğe yakın sanal deneyimini görmemiz mümkün. Öncelikle deneyimlerimiz dijitalleşmeden önceki sürecimizi bir hatırlayalım. Sokakta geziyoruz ve bir anda bir dükkan vitriniyle dikkatimizi çekiyor ve o alana doğru yöneliyoruz. Önce vitrine bir bakıyoruz ne varmış ne yokmuş diye. Sonra vitrinde beğendiğimiz bir şey varsa içeri girip onu satış temsilcisine soruyoruz. Sonra beğendiğimiz o kıyafete uygun başka bir parça daha aramaya başlıyoruz. Bu şekilde alışverişimizi tamamlıyoruz.

1

Sanal dükkanlar yani, günümüz uygulamaları ve web sitelerinde de bunu görmemiz mümkün. Listeleme sayfalarındaki ürün görselleri bu mağazaların birer vitrini olarak görebiliriz. Bu vitrine girdiğimizde de direkt kendimize uygun olan bedeni seçiyoruz veya o ürüne ek önerilen ürünler görüyoruz. Hatta bu durum biraz daha öteye taşıyoruz ve eteği beğenerek girdiğimiz detay sayfasında etekle kombinlenen bluzu de almak istiyoruz.İşte kullanıcıların bu talebini farkeden pek çok firma geçtiğimiz yıllarda “shop the look” yani görünümü satın alma fonksiyonunu hayata geçirmiş, artık beğendiğimiz etek ile bluzu beraber satın almamız mümkün hale gelmişti.

2

Bunun bir sonraki adımını ve etkilerini merak etmeye başlamıştık ki “Influencer” “Blogger” gibi milenyum mesleklerini icra edenler ve sosyal medya üzerinden reklam veren markalar fotoğraflar üzerinden müşterilerine satış yapmaya başladılar. Orada da bir görsel üzerindeki pek çok ürünün markası ve fiyatını görmemiz ve anında markanın sitesine gitmemiz mümkün kılınıyordu.

 

34

 

 

 

 

 

 

 

Kullanımı kolaylaştırdığı ve müşterileri başarılı bir şekilde yönlendirdiğinden olacak ki görünümü satın alma özelliğini sadece giyim uygulamalarında değil İkea gibi ev dekorasyon markalarında da görmeye başladık. İkea dekoratif görsellerle müşterilerine bu parçaları nasıl birbiriyle uyumlu ve dekoratif bir şekilde evde bir köşe yaratabileceği konusunda yardımcı olmak adına görünümü satın al özelliğini kullanmış.

Bu durumun pek çok sektör ve kanala yayıldığını gördükten sonra biz, kullanıcı deneyimi tasarımcıları, bir sonraki adım ne olacak diye düşünmeye başlamıştık ki eBay geçtiğimiz aylarda yapay zeka aracılığı ile “shop the look” kavramını bir adım öteye taşıyacağını duyurdu. Bloglarında “shop the celebrity look” yani “ünlü görünümünü satın al” özelliğinin mümkün olacağından ve hatta eBay üzerinde yapay zeka programı ile görsel aramaların yapılabileceğinden bahsediyorlar. Yani tekstil, kırtasiye, dekorasyon vs. gibi pek çok alanda beğendiğimiz fotoğrafları aratıp, o ürünlere tek tek erişmemizi sağlamanın mümkün olacağını belirtiyor eBay. Yapay zeka ve kullanıcı deneyimin birleşeceği bu fonksiyonun kullanıcılar tarafından nasıl karşılanacağını birkaç ay içinde hep birlikte göreceğiz.

Kombin satın alma, konsept satın alma ve hatta görselde gördüğüm ürünleri bulma gibi hızlı ve fonksiyonel özelliklerin nereye gideceği benim için merak konusu. Kim bilir belki gıda sektöründe menü seçimi, sağlıklı yaşam vs. gibi konularda da kullanabileceğimiz bir özellik olur. Hep beraber beklemede kalalım.