E-ticarette Amazon korkusu!

PAYLAŞ

Geçtiğimiz Ağustos ayından beri süren dedikodular nihayet resmiyete kavuştu. Evet, Amazon Türkiye’ye geliyor… Amazon’un 2018’de Türkiye’de resmen satış faaliyetlerine başlayacak olması piyasaları hareketlendirdi. Peki, dünya e-ticaret devi Amazon pazardaki dengeleri nasıl değiştirecek? Türkiye pazarının güçlü oyuncuları Amazon’la nasıl rekabet edecek?

Haber: Efe Daşman [email protected]

Türkiye pazarına girmemişti. Daha önce eBay, Gittigidi­yor’u satın alarak ülkede belli bir pazar payı oluşturmuş, Çinli e-ticaret devi Aliexpress ise Türkçe satış kanalları açarak yerli müşteriyi kendine çekmeyi başarmıştı. Özel­likle Aliexpress’in Türkiye’de pazar payı almasının ardından sektörün ile­ri gelen isimleri Amazon’un da Türkiye’ye yönelik bir hamle yapmasını bekliyordu. Merakla beklenen soru sonunda yanıt buldu. Amazon, Nisan ayından itibaren Türkiye’deki test satışlarına başlayacak.

Geçtiğimiz haftalarda ABD’li perakende devi Whole Foods’u 13,7 milyar dolar gibi rekor bir fiyatla satın alan Amazon gözünü diğer pazarlara çe­virmişti. Amazon ayrıca geçtiğimiz yıl Mart ayında Körfez bölgesinin en büyük e-ticaret şirketlerinden olan Souq’u satın alarak Ortadoğu online perakende pazarına kuvvetli bir giriş yapmıştı. Bununla beraber geçtiği­miz sene Almanya merkezli yayın yapan Amazon.de adresine gelen Türkçe dil desteği özellikle Black Friday gibi indirim zamanlarında Amazon’un Türkler tarafından tercih edilmesine neden oldu. Sonunda şirket yetkili­lerinden gelen açıklamalar, toptancı ve satıcılara “Mart ayı için hazırlıklı olun” çağrısının yapılması heyecan verici gelişmeler olarak nitelendirildi. Yakında belirli ürün gamlarında test satışlarına başlayacak şirket ayrıca Türkiye’ye gelerek büyük kargo firmalarıyla görüşmeler gerçekleştirecek.

Kendi kargo şirketini kuracak

Türkiye’deki hazırlıklarını yavaş yavaş tamamlayan Amazon ayrıca Tür­kiye’ye kendi kargo şirketiyle girmenin planlarını yapıyor. “Shipping with Amazon” ismini alacak olan kargo şirketi ilk aşamada Amazon müşteri­lerine daha avantajlı fiyatlarla kargo seçeneği sunacak. Böylece bir alış­verişte hem alışveriş komisyonundan hem de kargo ücretinden kazanç sağlayacak olan marka bu yolla rakip kargo şirketlerine darbe vurabilir. Amazon’un ikinci aşamada kargo şirketini tüm diğer kargo işlemlerine aç­ması bekleniyor. Böylece Shipping with Amazon’un, UPS veya FedEx gibi dünya çapında dev bir kargo şirketine dönüşmesi planlanıyor.

İstanbul’da yer bakıyor

ABD’li teknoloji devinden gelen son duyumlar şirketin İstanbul’da kendi­sine uygun bir merkez aradığı yönünde. Yaklaşık 5 bin metrekarelik bir yer arayan şirket, İstanbul’un merkez ilçelerinden birinde faaliyete geçmeyi planlıyor. Sektör kaynakları, kiralık yer arayışının bir süredir devam etti­ğini ve yer bulunur bulunmaz şirketin kurulacağını belirtiyor. Dev şirketin en geç 2018 sonuna kadar faaliyette olması bekleniyor.

Kısa dönemde Türkiye’de faaliyetlerine başlaması beklenen e-ticaret sitesi Amazon, perakende sektörünü şimdiden hareketlendirdi. Amazon.com’un gelmesiyle Türkiye e-ticaret pazarının yüzde 20 büyüyeceğini öngören sektör yetkilileri, pazarda rekabetin kızışacağını belirtiyorlar. Özellikle Amazon’un toptancılara uygulayacağı düşük komisyon imkanları ABD’li e-ticaret markasını lokal rekabette bir adım öne çıkarıyor.

Amazon’un Türkiye’de ofis açma kararı almasıyla birlikte Hepsiburada ve n11 gibi e-ticaret sitelerine rakip olacağı aşikar. Daha önce Hepsiburada hakkında “Türkiye’nin Amazon”u ifadesini kullanan Doğan Online Yöne­tim Kurulu Başkanı Hanzade Doğan Boyner’e göre Hepsiburada pazarda yüzde 40 ciroya sahip. İki senedir Black Friday kampanyalarına ağırlık veren Hepsiburada geçtiğimiz “Efsane Cuma” kampanyasıyla 252 milyon lira satış gerçekleştirmişti. Amazon’un global cirolarının yanında kıyaslanamasa da Türkiye pazarında halihazırda yerleşik rakiplerin olması Ama­zon’un işini zora sokabilir.