Cannes Lions’dan rakamlar & anlamlar

PAYLAŞ

ahmetakin-fotoğrafAhmet Akın – Kramp Ajans Başkanı

Cannes Lions bize sadece dünyadaki en iyi fikirleri ve kampanyaları anlatmakla kalmıyor, aynı zamanda dünyanın gündeminde her boyutta neler olduğunu öğrenme şansı da tanıyor. İşte bu yazıda 2018’de Grand Prix alan 6 işi, bize öğrettiği 6 rakam üzerinden sizlerle paylaşmak istiyorum.

Cannes Lions bir holding grubu­nun pas geçtiği, diğerlerinin de biraz mesafeli durduğu bir yıl­da bile cazibesini kaybetmedi. Çünkü bir festival ve yarışma olmanın ötesinde bir duruşu ve anlamı var. Bu özel durum ona rest çekenler için de geçerli zira Cannes Lions bize sadece dünyadaki en iyi fi­kirleri ve kampanyaları anlatmakla kalmıyor, aynı zamanda dünyanın gündeminde her bo­yutta neler olduğunu öğrenme şansı da tanıyor. “Kimin mitingine daha çok kişinin katıldığı” ya da “Sandık başında dikkat etmemiz gereken 20 şey” gibi konularla içimize kapandığımız bir ortamda bizi dünyaya yakınlaştırıyor, dünya­nın meselelerini gözümüzün önünü getiriyor. Yaratıcı endüstrilerin desteğiyle dünyadaki bir­çok konu su yüzüne çıkıyor, bu etkinlik çözüm arayışları için sıçrama tahtası oluşturuyor. İşte bu yazıda 2018’de Grand Prix alan 6 işi, bize öğrettiği 6 rakam üzerinden sizlerle paylaşmak istiyorum.

831

831; bir proje için John Kennedy’nin analiz etmek üzere dinlenilen konuşma sayısı. The Times, Amerikan Başkanı John Kennedy’nin 1963’te kimsenin dinleyemediği The Trade Mart konuşmasını kendi sesiyle yeniden oluşturmak için gerekli kelimeleri Kennedy’nin toplam 831 konuşmasını tek tek dinleyerek bulmuş. İşte bu iş Cannes Lions 2018’de Creative Data ka­tegorisinde Grand Prix kazandı. Bakalım data­yı sayısal müşteri bilgisi gibi görmenin ötesine geçerek her alanda var olan bilgiyi görmeye ne zaman başlayacağız? Ses dosyası gibi bir datay­la ne zaman yeni fikirler üreteceğiz?

1.000

1.000; Hindistan’da her yıl el temizliği eksikliği nedeniyle hayatını kaybeden çocuk sayısı. Çocuk­ ların çatal bıçak kullanmadan elleriyle yemek ye­diği ve sonra da ellerini yıkamadığı ülkede Hintli sabun firması Savlon içinde sabun yer alan tebe­şirler üretmiş. Çocuklar tebeşirleri kullandıktan sonra ellerinde kalan tozları suya tuttuklarında ellerini sabunla yıkamış oluyor. İşte bu iş Cannes Lions 2018’de Creative Effectiveness kategorisin­de Grand Prix kazandı. Batılılar gibi ilan fikri bul­maya ve bu şekilde bir dönem ödül kazanmaya alışmıştık ama bakalım gerçek bir ürün tasarla­ma aşamasına ne zaman geçeceğiz?

lions

6000913

6000913; internete ulaşamayan Kolombiyalılar için önemli bir telefon numarası. İnternet erişi­mi çok düşük olan ve bu yüzden bilgi edinmekte zorlanan Kolombiyalılar için İletişim Bakanlığı Myline isimli bir proje başlatmış. Google Assis­tant destekli projeyle en basit telefonlardan bile 6000913 nolu numarayı arayanlar sorularını sesli olarak sisteme iletiyor. Google Systems, Cloud üzerinden bulduğu cevabı yine sesli ola­rak arayana iletiyor. İşte bu iş Cannes Lions 2018’de Innovation kategorisinde Grand Prix kazandı. İnovasyon konferansları düzenlemeyi ve komiteler kurmayı seven bir ülkeyiz. Baka­lım kendi sektörümüz için inovasyon yaratma­ya ne zaman geçeceğiz?

1.300.000.000

1.300.000.000; dünyada elektriğe ulaşamayan insan sayısı. Mum kullanarak akşamlarını ay­dınlatan Kolombiyalılar için geliştirilen Kingo ile internete ihtiyaç duymadan güneş enerjisi­ni kullandıran bir sistem geliştirmişler. Evdeki küçük aletlere girilen kodlarla istenildiği zaman istenildiği kadar güneş enerjisi çatıdaki bağlantı üzerinden evlere ışık olarak getirilebiliyor. Aile­ler mumlar için ayda ortalama 15 USD harcar­ken, Kingo ile artık güneş enerjisi için sadece 8 USD harcıyorlarmış. İşte bu iş Cannes Lions 2018’de Product Design kategorisinde Grand Prix kazandı. Bu projenin ne kadarının ajans tarafından üretildiğini bilemeyiz ama mühen­dislerle birlikte çalışmadan böyle ürün fikirleri bulamayacağımızdan eminiz. Bakalım biz ne zaman yaratıcıların mühendislerle birlikte orta­ya çıkardığı ürünler tasarlayacağız?

cöp

8.000.000

8.000.000; okyanuslara her yıl atılan plastiğin ton miktarı. Büyük Okyanus’ta yüzen plastikle­rin toplam alanı Fransa’nın yüzölçümüne denk geliyormuş. Dünya Okyanus Günü’nde başlatı­lan Trash Isles, Birleşmiş Milletler’i okyanusta­ki çöp adasını resmi bir ülke olarak kabul etme­ye ikna etme projesi. Trash Iles, resmi bayrağı, vatandaşları, pasaportları ve kendi para birimi olan bir ülke. İşte bu iş Cannes Lions 2018’de Design kategorisinde Grand Prix kazandı. Çöp üretmede ve ürettiğimiz çöpü denizlere atma konusunda başarılı bir ülkeyiz. Bakalım biz kendi çöplerimizle ne zaman yaratıcı projeler üreteceğiz?

106

106; Smashing Pumpkins’den William Patrick Corgan’ın Aeronaut parçası için oluşturulan VR projesinde kullanılan kameraların sayısı. Aeronaut için 3 boyutlu bir dünyanın içinde 2 boyutlu görüntü üretilmiş. Microsoft’un Mixed Reality Capture Studio’sunda çekilen ve bu bu­güne kadarki en yüksek kalitede “volumetric video” olan bu proje Cannes Lions 2018’de Di­gital Craft’ta Grand Prix kazandı. Bugüne kadar Cyber’da herhangi bir şekilde varlık göstereme­yen Türkiye’nin birden Digital Craft kategori­sinde ödül almasını bekleyemeyiz ama bakalım biz “Digital Craft”ı en azından cümle içinde ne zaman kullanmaya başlayacağız?

4

4; Türkiye’nin bu sene Cannes’da aldığı aslan sayısı. “İki aslan birbirini buldu”nun resmi ol­duğu için, Alemşah’ın Altın Aslan ödüllü fotoğ­rafını çok sevdik. Koçtaş işinin fikrini beğen­memek mümkün değil. Design’da ilk Aslan’ı almak da ayrı bir güzel. Gönül ister ki önümüz­deki yıllarda, Innovation, Creative Data, Digi­tal Craft, Titanium gibi kategorilerde de varlık gösterelim.